Beskrivelse af idéen:
Maleri er et centralt færdigheds – og vidensområde
i billedkunst, og gennem denne idé lærer eleverne at arbejde med maleri i flere
lag. Man kan vælge at fokusere på arbejdet med lys og skygge. Skitsearbejde,
iagttagelsestegning og farvelære indgår i forløbet, som kan bruges både i
indskolingen og på mellemtrinnet.
I Hinnerup Billedskole fejrede vi vores 10 års
fødselsdag med det fælles tema TI, og
mine elever elskede arbejdet med de lange TIgermalerier.
Det var udfordrende at arbejde i det utraditionelle format, og vi var nødt til
at strække tigerne lidt, så vi kunne udnytte hele billedfladen; en anderledes
og lærerig tegneøvelse. Og hvordan ville det mon være at male et cirkelformet
billede?
Som optakt til forløbet, så vi på tigerbilleder
af bl.a. Leif Sylvester, Hans Scherfig og Uffe Stadil Christoffersen.
Eleverne, som har malet disse fantastiske billeder går i 1.-5. klasse.
Sådan kan du gøre:
· Vis eleverne billeder af tigere og vis dem
hvordan man trin for trin kan tegne en tiger (tegnediktat/guidet tegning). Lad
eleverne tegne med. Eksempler kan findes på Internettet (flest hits når du søer
på engelsk).
· Lad nu eleverne tegne skitser – hvordan skal deres tiger se ud? Skal den have takker
på ryggen eller en snoet hale? Lad også eleverne overveje hvilke farver de vil
bruge.
· Mask kanten af lærredet af med malertape.
· Mal bund i billedet. Vælg to nabofarver i
farvecirklen (vi gik efter de lyse, klare farver), eller én farve + hvid, og
dup malingen på med en svamp. Lad evt. bunden tørre og gentag med en nært
beslægtet farve og en lille klud. De mange lag duppet maling, giver en fin og
levende stukrur i bunden.
· Når bunden er helt tør, tegnes tigeren over på
lærredet med et tavlekridt. Tør over med en fugtig klud og start forfra, hvis
kompositionen ikke blev som ønsket.
· Mal tigerens bundfarve, og vis eleverne hvordan
de kan arbejde med lys/skygge, så de skabet dybde i tigerens krop: Mørkt rundt
i kanterne og lysere ind mod midten.
· Når bundfarven i tigeren er tør, males striber
og ansigt.
· Vis eleverne forskellige måder at dekorere
rammen på. Fx prikker med skumstempler,
trekanter, store pletter i fri hånd, små striber osv.
· Pil tapen af og sæt ny tape på rundt i kanten af
det melede felt, så rammen nu står klar til at male. Start med en bundfarve
(den lyse) og dekorer med en mønsterfarve (den mørke).
I am in teacher in the US, and love your tiger project- our school mascot is a panther, and we are going to do something similar. I was wondering what size the final painting of the tiger is? Thanks,
SvarSletMary
Ik ben in de leraar in de VS en hou van je tijgerproject. Onze schoolmascotte is een panter, en we gaan iets soortgelijk doen. Ik vroeg mij af welke maat het uiteindelijke schilderij van de tijger is? Bedankt,
SvarSletMaria
Hi Mary
SvarSletThank You very much for your interest in my tiger paintings! The paintings are 30x90 cm. You could also paint them in a smaler scale as 20x60 cm.
Good luck with the project!
Best regards from Line