tirsdag den 22. september 2015

Tyggegummikongen Bobbel



Selvfølgelig skulle vi i Hinnerup Billedskole tygge saftigt, lyserødt bobletyggegummi inden vi fandt den helt rigtige inspiration til disse billeder. 

Idéen til billederne er hugget fra Pinterest http://jennihorne.blogspot.dk/2012/02/musings-from-art-room.html (har jeg husket at anbefale Pinterest?) - og nu prøvet af med hele to hold i billedskolen. Til lige stor begejstring. 

I forløbet arbejdes med tegning, maleri og farvelære. Vi brugte kun primærfarverne + sort og hvid. 

Sådan kan du gøre:
  • Tyg bobletyggegummi og blæs STORE bobler :-)
  • Tal om ansigtets proportioner og vis hvordan man kan tegne et ansigt med hjælpelinjer. Husk hals, skuldre og ører
  • Lad eleverne tegne deres ansigt (her selvportrætter) op på et lærred med farvet tavlekridt (det kan tørres af igen med en fugtig klud, og er derfor meget smartere at skitsere med end en blyant)
  • Vis eleverne hvordan man kan blande en hudfarvet (et vidt begreb, men en det er en god idé at lægge op til, at eleverne blander deres egen hudfarve). Mørk eller lys... Gul, rød ,hvid og en lille bitte smule blå. Evt sort, hvis farven skal være meget mørk 
  • Mal hele ansigtet, halsen og ørerne
  • Mal hver en stor styroporkugle tyggegummifarvet (introducer begrebet valør, og lad eleverne blande fx hvid og rød). Kuglen kan tørre til næste undervisningsgang. Det er let at male og tørre kuglerne, hvis man sætter dem på grillspyd
  • Mal baggrund
  • Tegn og/eller mal ansigtstrækkene (en sort sprittusch er god til detaljer)
  • Mal hår og tøj
  • Når malingen er tør, trækkes konturstreger op med sort sprittusch og tyggegummiboblen limes på med limpistol. Skær først bunden af kuglen med en hobbykniv, så der er en større flade at lime på
Rigtig god fornøjelse!
 






 





onsdag den 16. september 2015

Tegn på hovedet ( I Michelangelos fodspor)






Temaet i billedskolen i denne sæson er "På hovedet/Hovedværker". Så selvfølgelig skulle mine yngste elever tegne på hovedet, præcis som Michelangelo gjorde det for 500 år siden, da han udsmykkede det Sixtinske Kapel. 

Inden eleverne kom, havde jeg sat A3-ark fast under bordene mad malertape. Vi gik i gang med undervisningen, og da vi havde 30 min. tilbage, og var blevet færdige med det vi ellers skulle nå, bad jeg elverne om at gå på jagt i lokalet efter det tegnepapir, de nu skulle arbejde på. Der blev ledt og undersøgt - og pludselig kravlede Anna ind under et bord, kiggede op og fandt papiret. Stor begejstring! Alle kravlede nu rundt på gulvet og fandt sig et ark. 

På forhånd havde jeg printet enkle tegninger af forskellige slags hatte ud, lamineret dem som små kort og lagt dem frem på et bord. Nu skulle børnene vælge en hat, lægge eller sætte sig under bordet og tegne hatten på hovedet - og derefter gå op og vælge en ny hat. De måtte selv bestemme om hattene skulle være små eller store, om de skulle tegnes oven i hinanden eller hver for sig. 

Tegnelegen var sjov, og flere af børnene var overraskede over deres egen formåen :-) En sagde: "Jeg anede ikke, at jeg kunne tegne sådan en flot kasket!" En anden ville nå at tegne så mange forskellige hatte som muligt, så han havde travlt.       

Og så fik vi jo en god snak om Michelangelo, som lå i årevis og malede på hovedet - "al fresco". Børnene var enige om, at det nu alligevel måtte have været hårdt for den gamle mester.