torsdag den 28. februar 2013

Paper body tattoo - en slags genbrug



Egentlig er det kunstneren Gudrun Hasle, der har inspireret mig til dette lille forløb i billedskolen. Hun er én af de unge samtidskunstnere som jeg synes er værd at holde øje med. Gudrun arbejder konceptuelt og hudløst ærligt med sin kunst. Tjek hende på http://gudrunhasle.dk/dansk/. Det er egentlig ikke fordi de ting, mine elever lavede ligner noget af det som Gudrun laver. Men tanken om at lade ord og tekster indgå som en central del af værket, som fx hos Gudrun Hasle, er en spændende og meget direkte måde at kommentere sin verden på - og det havde jeg lyst til at lade mine elever eksperimentere med. 

Jeg havde "arvet" en stor rulle med nogle farvestråelnde "actionpaint-akvareller", og fik den idé at bruge dem til menneskesilhuetter, som eleverne kunne skrive på. Akvarellerne var meget smukke i sig selv, og på denne måde, ville de få et helt nyt liv. 

Nogle af silhuetterne blev kæmpestore - tegnet i størrelsesforholdet 1:1. Andre blev bittesmå. Fælles for dem var, at eleverne fyldte figurerne ud med skrift. Ord, citater, udsagn, ordsprog, leveord osv. Nogle mere dybsindige end andre. Alle et udtryk for en tanke, en idé eller en præference. 

Figurerne er dobbelte og har altså både en forside og en bagside med tekst. De små blev lamineret og hængt op i fiskesnørre. De store blev sat op i indendørs vinduespartier (med powerstrips), hvor de kunne ses fra begge sider.   








søndag den 24. februar 2013

Ud i det blå: Mønstre på skitseblokke



I billedskolen er skitseblokken et centralt redskab. Når en ny elev starter, udleveres en blok, som bruges til skitser, notater, idéer, billedbank, scraps osv. 

Under temaet "ud i det blå", valgte jeg at lade eleverne arbejde med mønsterdesign til blokkenes forsider. 

Vi undersøgte mange former for mønstre fra forskellige perioder og kulturer inden eleverne selv gik i gang med at designe deres egne mønstre. Undervejs havde vi nogle gode samtaler om hvad der kendetegner et mønster. Om bl.a. komposition, rytme, gentagelse, åbne/lukkede og geometriske/organiske former. 
Der blev tegnet, målt, fremstillet hjemmelavede stempler af skumgummi og træklodser og lavet stencils. 

Som inspiration kan jeg anbefale bogen "Patterns" af Drusilla Code.  




søndag den 17. februar 2013

Flere funky fugle


Jeg kan ikke sige det mange gange nok: Tape er bare for fedt!!! For et lille år siden lavede jeg de første tape/avisfugle med en flok børnehavebørn og oplevede sammen med dem hvor meget nemmere end papmache det er arbejde med. Se her, hvis du bliver nysgerrig på det projekt: http://linefroeslev.blogspot.dk/2012/04/krager-i-sammenkrllet-avispapir-og.html


Her kan du se nogle af de skønne, skæve og skøre fugle, som blev kreeret på mine vinterferieworkshops. Samme grundidé - helt andet udtryk. Og nu lavet af større børn. Sådan gjorde vi: 

·         Krøl en avisside sammen til en lille, fast kugle.
·         Fold endnu en avisside uden om kuglen. Så endnu én og endnu én. Fortsæt til du synes "fuglekroppen" er stor nok. Den skal være ret fast, og det er vigtigt kun at tage én avisside af gangen. Ellers bliver folderne meget grove.  
·         Når "kroppen" er stor nok, kører du en gang malertape omkring den for at holde på papiret.  
·         Nu skal fuglen have ben. Tag et godt, langt stykke hegnstråd (kraftig ståltråd) og sno det en hel gang rundt om "kroppen". Stram godt til. Her skal mindre børn selvfølgelig have hjælp. Buk enderne af ståltråden med en tang, så børnene ikke stikker sig...
·         Dæk nu hele "kroppen", og det ståltråd, der går rundt om den, med malertape. 
·         Næbbet er lavet af falsæskekarton, som er "fortykket" med sølvpapir. Man kan også fx bruge æggebakke. Vinger og hale klippet i kraftig karton (eller låget fra æggebakken). Børnene tegnede lige formen op, inden de klippede... Dejligt forskellige haler og vinger! Det hele er sat fast med malertape.
·         Og til sidst males fuglen med god akrylmaling. Mal i flere omgange, og lad malingen tørre (brug evt. hårtørrer) inden du maler fx prikker (med skumstempel) eller striber. Skal det være en lysegrøn fantasifugl med orange prikker? Skal der tegnes mønstre med Poschatusch eller skal den være zebrastribet?
·         Øjnene er lavet af flamincokugler, som jeg har skåret over med en skalpel og de er limet på med limpistol.
·         Øjenvipperne er små stykker bonzaitråd som er stukket ind i kanten af flamincokuglen.  
·         Ståltrådsbenene er boret ned i tykke skiver af træ fra brændestablen. 

  







onsdag den 6. februar 2013

Ud i det blå: Fotokunst

Må man prale af sine egne elever? Selvfølgelig må man det. Og det vil jeg gøre. Prale STORT!!! For de er for seje, de store piger, som lavede det her selvstændige projekt. Vi arbejde under temaet "ud i det blå" i billedskolen. På alle hold og på alle niveauer. Et af mine mål med undervisningen er, at eleverne ligeså stille skal finde deres eget billedkunstneriske udtrylk og begynde selv at formulere deres projekter. At min rolle som igangsætter og underviser ændrer sig til rollen som vejleder og sparringspartner. De piger som lavede det her projekt har gået i billedskole i mange år, og deres værk gør mig så glad, fordi jeg synes det viser at også mit projekt med undervisningen er lykkedes; eleverne har taget afsæt i det fælles tema og ud fra det helt selv formuleret  deres eget kunstneriske projekt. Arbejdet seriøst og selvstændigt med det - og se nu her. Store emner behandles og sættes under debat gennem et moderne medie i et formsprog som holde 100%. Så: prale, prale, prale!!!   








mandag den 4. februar 2013

Pop art på den nemme måde




Pop art appellerer til de fleste børn og unge. Og med lette midler kan selv de, der ikke er vant til at arbejde med billeder, skabe noget de bliver glade for. Og succes giver jo mod på mere!

Fortæl børnene om pop art og baggrunden for kunstretningen. Det er en rigtig god historie. Vis rigeligt med billedeksempler ( fx Andy Warhol, Roy Lichtenstein og Robert Rauschenberg) inden børnene selv kaster sig ud i eksperimenterne. 


Disse billeder er lavet med udgangspunkt i sort/hvide fotos printet på almindeligt kopipapir. Lad fx børnene tage tage digitale fotos af hinanden eller lad dem medbringe fotos som kopieres/printes i sort/hvid. Det er en fordel at lysne billederne lidt og evt. gøre kontrasten skarpere. Billederne forstørres - og der kan jo også bruges skæve beskæringer. En anden mulighed er at gå på jagt efter bilelder på Internettet. Billederne kan bearbejdes i et billedbehandlingsprogram eller - endnu lettere - i Word under funktionen "formatér billede". Her kan billedet ændres til gråtoner, og man kan evt. arbejde med kontrasten.

            Vi brugte Caran d´Ache Neocolor I (oliekridt)i mange nuancer til at farve med.
        


Fremgangsmåde:
·         Tal med børnene om lyse/mørke farver og vis eksempler.
·         Tal om farveharmonier og kontraster.
·         Tal om forskellige måder at lave baggrund på. Skal den være abstrakt eller figurativ? Mønstret eller ensfarvet?
·         Nu farver børnene hver deres foto. De lyse områder farves med lyse farver og de mørke områder farves med mørke farver. Farv tæt - det giver et superflot resultat. Giv evt. øjnene liv med en prik hvid Poscha-tusch. 
·         Digt en baggrund.
·         Monter evt. billederne på sort kardus eller sæt dem op i en stor mosaik.