onsdag den 24. august 2016

Jagten på trofæer

I juli inviterede Hinnerup Billedskole 24 børn til sommerbilledskole under titlen "Jagten på trofæer".
Vi havde et par forrygende dage, hvor vi gav os hen til alverdens forunderlige skabninger. Sammen med min billedskolekollega, Tatjana Knudsen http://tatjanaknudsen.blogspot.dk/  underviste jeg eleverne i hvordan man kan bygge et næsten vaskeægte jagttrofæ op.

I billedskolen har vi et motto som lyder sådan her: "Det har vi aldrig prøvet før, så det kan vi godt". Sådan var det også denne gang. Og se lige her de skønne, skønne trofæer, som børnene tog med hjem til væggene på deres værelser.

Under billederne af børnenes trofæer, kan du se, hvordan vi byggede vores trofæer op. Børnene som har lavet disse trofæer er mellem 8 og 14 år.

Vi startede forløbet op med at vise en masse billeder af forskelige trofæer. Både de gamle gulnede fotos fra fordums tiders storvildtjagter i Afrika og Norden, billeder af jagtstuer på danske slotte - og så alle de skønne, gakkede, stilede og farvestrålende trofæer, man kan finde på fx Pinterest. Fulde af inspiration kastede børnene sig ud i at lave deres egne trofæer. Nogle kom til at forestille allerede kendte dyr, mens andre voksede frit frem af børnenes fantasi. Et meget dejligt forløb, hvor børnene blev udfordret på at arbejde tredimensionalt, og hvor det endte med at alle gik glade derfra med en oplevelse af at kunne noget nyt. Forløbet taler til både drenge og piger, og ville også fint kunne bruges hos store børn og unge.

Vi monterede vores trofæer på fine trofæplader i 15 mm. MDF, som det lokale botilbud for autister, Hinnerup Kollegiet, havde været så søde at skære ud for os. For at give det sidste pift, falsede min mand fine kanter på hver trofæplade.





















Sådan kan du gøre: 


Start m,ed at tegne dyrets profil på papkassepap og klip den ud. Det er en god idé at lade halsen være temmelig "stejl", altså have en spids vinkel. Så bliver trofæet lettere at montere så det holder, fordi tyngdepunktet kommer til at ligge tættere på pladen.


Tegn en "bagplade" som er ligeså høj som halsen på dyret, men lidt smallere. Klip den id og sæt de to dele sammen med malertape. 


Begynd nu at bygge dyret op med sammenkrøllet avispapir, der sættes fast med malertape. Start i den ene side og fortsæt med den anden. Sørg for, at avispapiret er forholdsvist fast krøllet sammen. 




Når formen er ved at være på plads, kan du bygge evt. horn i stanniol.Hornene sættes også fast med malertape. 


Ører laves i papkassepap. Jeg klippede en bladform og lavede et snit på langs i den ene ende, så øret kunne foldes ind og få en runding. 



Mit koklopøje er lavet af en halv styroporkugle, som har fået øjenlåg af halvmåneformede stykker mosgummi. 



Til sidst beklædes hele figuren grundigt med malertape inden den males. Og det med maleriet, er jeg ikke nået til endnu. Men ikke desto mindre inspirerede min model børnene godt og grundigt - og så har den jo udført sin mission :-) Jeg drømmer om at male den i vilde farver og pynte den med både stofblomster og legetøjsdyr, når en dag jeg får tid. Og så lover jeg at poste den her på bloggen :-) 

Inden børnene malede deres figurer og trofæplader, gav de dem primer for at malingen efterfølgende skulle dække bedre. 

Rigtig god fornøjelse! 




fredag den 5. august 2016

Mal et monster (monsterfed billedkunst)


Dette forløb har indhøstet SÅ mange spontane udbrud fra særligt drengene i de folkeskoleklasser jeg har besøgt med mit roadshow gennem Åben Skole i Favrskov Kommune. Evalueringer som "Jeg troede slet ikke at billedkunst kunne være så sjovt", " Hvornår kommer du igen?" og "Det har bare været så sejt at have en hel dag til at male i - selvom jeg troede det ville blive kedeligt" får mig jo til at flyve derfra :-)


 Både samtidskunsten og gadekunsten er fulde af monstre og fantasidyr. I dette forløb tager vi på rejse med de mystiske, skæve, uhyggelige, sjove og forunderlige skabninger og undersøger hvem de er. På den måde inddrages kulturens billeder i et billedkunstforløb, som også bl.a. lukker op for samtaler om godt og ondt, hvad man kan være bange for, og om overtro. 

I arbejdet med monstre og fantasidyr er det intet, der er givet på forhånd. Ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Billedarbejdet tager afsæt i elevernes fantasi og forestilling, og der lægges op til at eleverne opfinder deres egne monstre - måske med nogle helt særlige egenskaber og evner? Opgaven giver derfor eleverne en høj grad af kunstnerisk frihed og giver plads til det skæve, det skøre og det umulige.

I oplægget til mosnterforløb, kan kunstnere som Travis Louie, Theo Mercier (Spaghettimonster), Bortysk Leer, John Kenn Mortensen, Michael Kvium (Real Monsters) og julie Nord inddrages. Søg også på Pictoplasma - det er er verden af monstre. Jeg plejer også at vise et par monstre fra gamle dage og at komme omkring eventyrenes monstre i mine oplæg.        


Fulde af inspiration kaster vi os ud i at skabe vores egne monstre og fantasidyr. Vi tegner skitser og snakker komposition og farver inden vi går i gang med akrylmaleri i flere lag. Vi arbejder med både pensler, tusch og sjove, anderledes trykteknikker.
Eleverne arbejder individuelt på lærreder. 

De færdige værker er oplagte at bruge som udsmykning på skolen.

Forløbet egner sig fint til 3., 4.og 5. klasse. Jeg har også kørt det med 2. klasser sidst på skoleåret.   

Jeg er blevet meget glad for at bruge tavlemaling i billedarbejdet med børn. Det kan købes i superflotte farver hos AV Form. Fordelene er: Totalt lækre farver + god dækkeevne + god konsistens + hurtig tørretid. What´s not to like?  



Sådan kan du gøre: 
  • Vis eleverne billeder af samtids - og gadekunstens monstre. Snak om hvad et monster er og hvordan de kan se ud. Kender eleverne nogle monstre fra film, bøger og spil? TROR de på monstre? Kunstnere som Travis Louie, Theo Mercier (Spagetthimonster), Bortusk Leer, John Kenn Mortensen, Michael Kvium (real monsters) og Julie Nord kan inddrages. Søg også på Pictoplasma - det er en verden af monstre. Jeg plejer også at vise et par monstre fra gamle dage og at komme omkring eventyrenes uhyrer. 
  • Giv børnene masser af billedinspiration med ud på bordene og lad dem tegne skitser. Det er OK at stjæle idéer fra andre kunstnere og sætte sit eget monster sammen af dele fra allerede eksisterende monstre. Klip skitsepapiret ud, så det har samme format som lærredet, der senere skal males på. 
  • Mal bunden i lærredet med én farve. Mal evt. med et stykke grydesvamp. Gør meget ud af at fortælle eleverne, at vi arbejder LAG PÅ LAG og i rene farveflader, som i næste omgang dekoreres. For nogle er det en udfordring :-)        
  • Lad bunden tørre HELT inden du trykker mønstre på bunden med kødbakkebund, bobleplast, papringe fra taperuller, fluesmækker eller andet, som kan sætte flotte, grafiske spor. 
  • Når mønstrene er helt tørre, tegnes motivet op med tavlekridt. Det smarte er, at stregerne snildt kan viskes ud med en fugtig klud, hvis eleven ikke er tilfreds med kompositionen. Undgå små detaljer, men tegn omrids og øjne. 
  • Mal monstret med én farve. Mal evt. flere gange så farven dækker helt. 
  • Mal det hvide i øjnene.
  • Giv monstret mønstre. Fx striber eller prikker lavet med runde skumstempler.
  • Tegn konturstreger op med Poscatusch. 
  • Lad gerne eleverne skrive en lille kort tekst om deres monster. Fx: Navn, bopæl, yndlingsret, hvilke særlige egenskaber den har osv. 
  • Hold en fest for de FANTASTISKE monstre :-)