søndag den 26. januar 2014

Huskunstnerkunstnerhuset: Spisestue

På Hinnerup bibliotek sidder en mand, som hedder Frederik Schøler. Han har en skøn, skæv tankegang og er en ambitiøs kulturformidler. For lang, lang tid siden snakkede vi om huskunstnerordningen, og så begyndte hans krøllede hjerne at boble. Inden længe ringede han til mig og foreslog at vi sammen skulle lave et storstilet kunstprojekt for børn. Et projekt, som Favrskovbibliotekerne nu kan realisere med støtte fra Statens Kunstråds Huskunstnerordning. Projektet har fået det mundrette navn: HUSKUNSTNERKUNSTNERHUSET.

Projektets digitale omdrejningspunkt er hjemmesiden http://www.huskunstnerkunstnerhuset.dk/. På forsiden kan du se min tegning af Huskunstnerkunstnerhuset.

Idéen er, kort fortalt, at Favrskovbibliotekerne og jeg gennem 8 workshops inviterer kommunens børn og unge indenfor i Huskunstnerkunstnerhuset, hvor rummenes navne tages på ordet. Helt bogstaveligt. Spisestuen kan spises. WCét (watercloset = vandskab) er skabe, der trylles om til undersøiske verdener og samtalekøkkenet bliver talende! På projektets hjemmeside ligger der planskitser over huset, og efterhånden som de forskellige workshops afvikles, lægges fotos af både processer og produkter ind i de forskellige rum.

I går afholdt vi den første workshop: SPISESTUEN. 14 børn i alderen 7-12 kastede sig over rødbeder, riskiks, margarine, marshmallows og meget, meget mere og skabte den mest delikate spisestue. Og ingen gik sultne hjem!

Margarinemand i margarinestol med margarine-mac book
 
Rødbedereol

Æbleand i tortilla-bassin

Salami-slumretæppe, rødbedebrændeovn og margarinemisser

Majsbaby med marshmallow-bil. Fjernstyret!

Lænestol og læselampe

Fladskærms TV med pausefisk

Sliksofa med knækbrødshynder

Verdens blødeste lænestol. Den havde jeg brug for efter workshoppen!



tirsdag den 14. januar 2014

Bogskulpturer


Når jeg formulerer opgaver til mine elever i billedskolen, veksler jeg mellem at tage udgangspunkt i noget indholdsmæssigt og noget formmæssigt. I dette tilfælde gik opgaven ud på at skabe en fortælling ud fra et på forhånd givet materiale - nemlig en gammel bog. Hvordan pigerne på ældsteholdet (6.-9. klasse) ville løse opgaven - og hvilken historie de ville fortælle, var helt op til dem selv. Jeg lod pigerne få fred til at arbejde, og stod klar i kulissen som sparringspartner og vejleder.

Som optakt til opgaven, viste jeg eleverne billeder af forskellige kunstneres værker lavet af bøger. Du kan finde masser af inspiration på fx http://www.pinterest.com/. Jeg har selv en profil på Pinterest, og for mig er det et genialt sted at samle alle de gode idéer jeg finder rundt omkring. Hvis du vil besøge mine boards kan du søge på mit navn i Pinterest.

Her kan du se nogle af de smukke, stærke og meget forskellige værker, der kom ud af vores projekt, som strakte sig over ca. 4 undervisningsgange.