fredag den 15. november 2013

Troldetræet

Hvem mon bor i det her træ? Den enkle udsmykning af træet på legepladsen er en lille gave til børnene i en børnehave, hvor jeg var ude som huskunstner. Og lur mig om ikke den er med til at sætte nye lege og fortællinger i gang.

tirsdag den 12. november 2013

Doodle og flydende akvarel





De her små doodlede fugle har inspireret mine elever i billedskolen overraskende meget. Det var egentlig et lille projekt, som jeg havde kørende som "buffer", men det viste sig at sætte gang i en hel lavine af doodlerier hos pigerne. Efter et halvt år doodler de stadig! Jeg har endda snakket med en børnehavepædagog, som efter at have set mine elevers udstilling, har lavet tilsvarende billeder med de ældste børn i sin børnehave - selvfølgelig i en lidt enklere udgave. Så nu skal I selvfølgelig også have idéen: 

  • Farv et stykke akvarelpapir med flydende akvarel. Fråds med farven, så farverne flyder ud og løber sammen. Her har jeg brugt gule og grønne nuancer. Det er en god idé at holde sig inden for spektret mellem to primærfarver eller nabofarver i farvecirklen. Så ender det hele ikke med at blive brunt  
  • Drys groft køkkensalt på papiret mens farven stadig er meget våd. Læg det til tørre. Saltkrystallerne samler og opsuger farven, så der opstår de fineste mønstre 
  • Tegn omridset af en sjov, skør eller sød fugl på et stykke hvidt tegnepapir. Tegn evt. omridset med blyant, men træk konturstregen op med sort tusch 
  • Fyld fuglen med doodlerier. Brug sorte sprittuscher. Læg gerne inspirationsmateriale frem - der findes masser af doodlemønste på nettet. Denne fugl er blot et hurtigt eksempel - jo mere tid man bruger på at doodle, jo flottere bliver fuglen selvfølgelig
  • Klip fuglen ud. Det er flot at klippe et par millimeter fra den sorte konturstreg, så fuglen får en smal hvid kant 
  • Når det akvarelmalede papir og saltet er tørt, drysses saltet af og fuglen limes på. Montér billedet på sort karton 

God fornøjelse! Men pas på: Det er en lille smule vanedannende at doodle :-)








onsdag den 6. november 2013

Tryllestave

De her tryllestave har tryllet både drager, løver og skove af slik frem. Vi lavede dem i en børnehave, hvor jeg var ude som huskunstner. Kunstprojektet hed "Det fortryllede landskab", og det handlede om, med børnekunst, at forvandle legepladsen til et fortryllet landskab. Gennem forløbet ønskede vi bl.a. at styrke børnenes fantasi og evne til at tænke ud af boksen, og ikke mindst at lade børnene opleve hvad det gør ved et sted, når der tilføjes et lille kunstværk. Men første skridt var, at hvert barn skulle lave en tryllestav.

Stavene er lavet af hasselgrene, som vi til at begynde med malede hvide. Da de var tørre, malede børnene på dem med akrylmaling i flotte farver. Der blev drysset med glimmer og lavet håndtag af gaffatape, som man  kan få i både pink (jubiii) og grå. Der blev trukket fine perler på bonzaitråd, som blev surret rundt om stavene og gjort fast med en klat lim, og der blev pyntet med fjer. Så skulle der læres trylleremser og findes på navne til stavene - ligesom i Harry Potterbøgerne. Og vupti: Tryllestave til hele børnehaven. Jeg tror faktisk også jeg vil lave én til mig selv en dag...    




tirsdag den 29. oktober 2013

Tingatinga


Tingatinga er en farvestrålende afrikansk malestil, opkaldt efter retningens mester, den gamle Edward Said Tingatinga fra Dar Es Salam i Tanzania. Edward begyndte at male de kulørte billeder i 1968 og videreudvilkede stilen frem til sin død kun 4 år senere. Efter hans død, arbejdede unge afrikanske kunstnere videre med malestilen, som nu har bredt sig til nabolandene.

Oprindeligt malede man billederne på hård masonit med cykellak i mange lag, og de små formater, man arbejdede i, egnede sig godt som "kuffertkunst" og blev solgt til turisterne. Da mine elever i billedskolen skulle i gang, valgte jeg at bruge en god akrylmaling. Du kan se resultatet her over. Billederne måler hver især 24x24 cm og er malet på almindeligt lærred. MDF havde også været et oplagt valg.

Motivverdenen er selvfølgelig afrikansk: Først og fremmest The Big Five ( elefant, bøffel, løve, næsehorn og leopard), men også andre af Afrikas vilde dyr og ikke mindst planter. Der arbejdes ofte med en synlig konturstreg, og prikker indgår som et dekorativt element i billederne. Tingatinga bliver i visse kredse beskyldt for at være kitch, så vi havde en god snak om det begreb på holdet inden eleverne gik i gang. Kunst eller kitch? Jeg synes det er LÆKKERT!

Sådan kan du gøre:

  • Se på Tingatingabilleder og billeder af Afrikas vilde dyr 
  • Mal bunden og kanterne på lærred/plade med akrylmaling. Brug svamp eller pensel
  • Når bunden er helt tør, kan du tegne dit dyr op med tavlekridt. Overvej om der skal være træer ell. lign. bag dyret. Det smarte ved tavlekridt er, at du kan "viske ud" med en fugtig klud, hvis kompositionen ikke blev som du ville have den.
  • Mal motivet og lad det tørre (brug evt. hårtørrer) 
  • Tegn konturstreger med Poscatusch
  • Dekorer med små blomster eller prikker. Du kan lave fine prikker med enden af et grillspyd eller en blomsterpind 

God fornøjelse!

søndag den 13. oktober 2013

Kæmpe-edderkoppespind

Det er laaaang tid siden anemonerne blomstrede i skovbunden og bøgebladene var lysegrønne... Men jeg tænker, at den her idé er mindst ligeså aktuel her i efteråret - og op til halloween: Et kæmpestort edderkoppespind spændt ud mellem træstammerne i skoven eller haven. Spindet her er lavet af et par af mine store billedskolepiger i foråret. De brugte det meste af en rulle pinkfarvet murersnor, og diameteren er ca. 2 1/2 meter. Landart på en ny måde. Måske en idé til efterårsferiens skovture? ( ...Og hvordan mon egentlig den der kæmpestore edderkop som spandt det lyserøde spind ville have set ud?)

torsdag den 10. oktober 2013

Skrigebilleder


Det her var altså rigtig sjovt. Og en lille smule skræmmende... Skrigebilleder. Eller som min søde billedskolekollega, Annitta Krogsgaard, kalder dem: Hårrejsende billeder. Egentlig har vi idéen fra Pinterest (jeg anbefaler... men pas på - det er SÅ meget en bolsjekrukke, at man pludselig har brugt meget længere tid end man havde tænkt sig...).
Nå, men indledningsvis fortalte Annitta om Edvard Munchs "Skriget". Og derefter viste hun en række andre billeder af folk der skriger. Nogle skreg af fryd, andre af glæde, overraskelse eller rædsel... Og så var der historien om Annittas mand, som skreg over vasketøjsbunken...
Jeg viste på tavlen hvordan man kan tegne et ansigt ("ægget" med krydset, der markerer øjnenes placering midt i ansigtet), og viste derefter hvordan proportionerne ændrer sig, når man bøjer nakken lidt bagover og skriger (munden fylder, næses ses lidt nedefra, og øjnene rykker højere op i ansigtet og "formes" lidt af kinderne osv.). Og så gik det løs sådan her:
  • Tegn ansigtet (uden hår!) og evt. skulderparti op med blyant på A3 akvarelpapir
  • Farv det med Caran d Àche Neocolor I. 
  • Læg dråber af flydende akvarel i "hårgrænsen"
  • Pust til akvareldråberne med et sugerør
  • Bliv ved til håret er som du vil have det. Det er flot og lærerigt at bruge forskellige farver og se hvordan de agerer, når de blander sig. 
  • Nogle af figurerne fik også hår under armene :-)

Et lille tip: Det er smart at "samle" de bittesmå portioner flydende akvarel op til børnene med et sugerør, som du stikker ned i flasken, og sætter fingeren på, så det lukker til, så du kan løfte få dråber akvarel op ad gangen. 

Rigtig god fornøjelse!






onsdag den 9. oktober 2013

Posekunst

Her er Valdemar i to udgaver. Dagens opgave i billedskolen lød: Hvad kan du få ud af en brun papirspose? Hold øje med bloggen - der kommer flere poser.


søndag den 22. september 2013

Trylletræet

Hvad er en legeplads uden et trylletræ? Et træ, som man kan sætte sig under og ønske alt mellem himmel og jord. Et træ, hvor der bor blå bamser med vinger, glimmer og følehorn eller grønne dukker med turkisfarvet hår og perleøjne på maven. Et træ, som spiller den dejligste musik med bjælder som vinden puster til, og som glimter og stråler når solen leger med de fine perler, som hænger som istapper ned fra grenene. Et træ, som man måske skifter farve, hvis man kravler op i???


                          



Sådan kan I gøre:

  • Find sammen med børnene et godt træ, som kan fortrylles. Måske er der et gammelt træ, som skal fældes, som I kan få lov til at beskære voldsomt, så det bliver helt skulpturelt? 
  • Lad børnene tage aflagte bamser og dukker med og mal dem med akrylmaling (fx Art Acrylic fra AV Form eller Galeria). Når jeg laver sådan et projekt med børn, vælger jeg altid på forhånd (eller sammen med børnene) en farveskala som ligger mellem to grundfarver. Fx blåt og gult. Så slipper man for at alt ender med at blive brunt. Jeg blander fx 6 farver, som børnene kan vælge imellem - og deriblandt er der også pastelfarver, altså farver, der er lysnet med hvid
  • Dagen efter at I har malet dyrene, kan de dekoreres med alt hvad I kan komme i tanker om: Fx perler, glimmer, skumbogstaver, knapper, mosgummivinger, som børnene selv klipper, knapper, stofblomster, små bitte plastikdyr, småskrot, fjer osv.osv. Jeg bruger limpistol og evt. hæfteklammepistol. Børnene viser mig hvor tingene skal sidde, og jeg betjener de "farlige maskiner". Hvis det er større børn, kan de sagtens selv styre en lavtemperaturlimpistol   
  • Dyr og dukker monteres med fx neongrøn murersmor og flytter ind i træet. Husk at sige en trylleremse, mens dyret hænges op!!     
  • De lange perlekæder med en bjælde i enden er lavet på ståltråd og bare viklet godt omkring grenene. 

Rigtig god fornøjelse!


lørdag den 21. september 2013

Assemblage

... Hedder det med et fint ord, når man gør billedfladen rumlig ved at tilføje tredimensionale genstande. Men den forklaring gemte jeg nu lige, da jeg sammen med 48 børnehavebørn lavede disse skønne små "mosaik-brikker". Se her i et tidligere blogindlæg hvordan du kan gøre http://linefroeslev.blogspot.dk/2013/08/mosaik-i-beton.html

Jeg kan varmt anbefale projektet til børnehavebørn. Børnene havde hver en lille pose ting med hjemmefra, som de ville bruge i mosaikken. Vi arbejdede i små grupper på 4-5 børn, så hvert enkelt barn fik god tid til at fortælle om de forskellige ting han eller hun havde med, og komponere den lille billedflade. Det gav børnene et stort ejerskab i forhold til det færdige resultat, og de var hver især meget optaget af hele prosessen. Lige fra æskefoldningen over blandingen af fliseklæb med min mands boremaskine til selve skabelsen af den lille billedfortælling. Også mens de små fliser blev monteret i rio-net og hængt op, fulgte børnene med, og da det færdige værk endelig hang på børnehavens gavl, blev det et samlingssted, hvor børnene gik på opdagelse i hinandens mosaikker og snakkede om alle de små ting, som har betydning for dem.  







lørdag den 14. september 2013

Kan man male med en ballon?

... Selvfølgelig kan man det! Og i særdeleshed, når man er mellem 3 og 5 år og går i børnehave. Uglerne her er malet på skiver af træstammer, som er et levn fra billedskolens store forårsudstilling, hvor plankerne blev brugt til at præsentere malerier på. Efter udstillingen savede min søde mand træet op til brænde. Men da jeg så de skønne stykker i brændeskuret, satte det jo min fantasi i gang... Så nu må vi finde noget andet at holde os varme på til vinter.

Sådan kan I gøre: 

  • Akrylmaling op i en paptallerken
  • En oppustet ballon, ca. 15 cm. i diameter. Vælg store balloner, så de bevarer en god elasticitet, når de bliver pustet op. Ellers risikerer I at få blå fregner, når ballonen springer :-)
  • Dyp ballonen i malingen og brug dem til at stemple farve på træet med. Der skal godt med maling på ballonen 
  • Dup øjne på med et skumstempel, når kroppen er tør. Pupiller kan laves med enden af skumstemplet, når den hvide maling er tør 
  • Ben og "toppjusk" kan stemples på med fx en kile fra et malerlærred eller en anden aflang dims. 
  • Næb kan klippes i karton eller mosgummi eller stemples på med et lille hjemmelavet stempel af køkkensvamp eller liggeunderlag 

Det er sjovt for de små at stemple med ballon, og jeg kan varmt anbefale, at de får lov til at give den gas på et stort stykke papir inden uglebilledet laves, så de kan stemple igennem, for det er jo det, der er det sjove.  



torsdag den 12. september 2013

Mig og min skygge

På billedskolens yngstehold ved de nu alt om slagskygger. Jeg tror, at hvis man vækker mine små elever midt om natten, og spørger dem hvad den skygge som en ting eller en person kaster hedder, mumler de "slagskygge". Vi har sagt ordet mange, mange gange mens børnene legede med deres egne skygger foran overheadprojektoren i et helt mørklagt billedkunstlokale. (Bare det i sig selv er jo en fest). Tæt på væggen: Lille, skarp slagskygge. Langt fra væggen: Stor, ulden slagskygge. Forskellige slagskygger alt efter hvor lyset kommer fra osv.osv. Det var sjovt. Og meget lærerigt.



Bagefter skulle børnene selvfølgelig lave et billede af noget med en slagskygge. Opgaven lød sådan her:

  • Tegn et barn, fx dig selv. Farv med Neocolor 1
  • Klip tegningen ud
  • Brug den som skabelon og tegn en "tvilling" på sort kardus. Klip den ud. 
  • Sæt de to tegninger op på et stykke papir - forskudt, så du kan se slagskyggen. 

Men i billedskolen er et stykke papir jo ikke bare et stykke papir, så ugen inden, havde det handlet om farvelære. Efter at have tryllet med mælk, flydende akvarel og sulfo (se et ældre indlæg på min blog: http://linefroeslev.blogspot.dk/2011/10/farvelreleg-i.html ), fik børnene rød, gul og blå flydende akvarel og et stort ark akvarelpapir. Og så  gik det ud på at blande så mange forskellige farver af de tre grundfarver som muligt. Vi havde nogle fine samtaler om farvelære undervejs, og børnene gjorde sig erfariner med valeur, nuance osv. Børnene malede de små firkanter, som de havde tegnet på deres papir i mange, mange farver. Firkanterne blev klippet ud og brugt til at lave fine moasikrammer af, da vi monterede "skyggebillederne". Vi brugte rispapir i grønne/gule nuancer som baggrund, og har aftalt, at hvert lille billede derud over skal klæbes op på sort kardus for at fremhæve den sorte slagskygge. 

.   


torsdag den 22. august 2013

Kan man male med et blad?

Solskin. En flok 3-5 årige. En stor rulle hvid kardus. Mat dækfarve. Paptallerkener. Lange pinde. Malertape. Og blade fra legepladsens buske og træer. Mere skal der ikke til. Jo, forresten: En stor balje med lunt sæbevand :-)



søndag den 18. august 2013

Mosaik for børnehavebørn


Den her idé har jeg fundet på DCUM.´s  hjemmeside (http://dcum.dk/boernemiljoe/kunstproduktion-i-cement-paa-tvaers-af-alder), og jeg syntes den var så fin, at jeg havde lyst til at prøve den af, for at tage den med ud i nogle af de børnehaver, hvor jeg skal lave kunstprojekter her i løbet af sensommeren. Min idé er at hvert barn skal tage små ting med hjemmefra, som har en betydning for dem. Fx et lille plastikdyr, skaller fra sommerens strandture, perler i en farve han/hun godt kan lide, en Lego-klods eller et bilhjul... På den måde kommer den lille mosaikflise til at repræsentere barnet og kan lukke op for fortællinger og dialog børnene imellem. De små betonmoasikker kan monteres i rionet på legepladsen.

Her er en beskrivelse af hvordan du kan gøre:


Fold en æske i falseæskekarton med bundmålene 13 x13 cm. og ca. 4 cm. høje kanter. Malertape kan bruges til at lukke hjørnerne med. 
Prik to huller i den øverste kant og to i den nederste og stik hegnstråd i.   



Fyld frostsikker fliseklæb i æsken og glat det ud, så overfladen bliver jævn. Ståltråden skal være helt dækket. 


 Læg små dimsedutter, perler, muslingeskaller eller andet, som har en betydning ned i den våde fliseklæb. 


Lad mosaikken tørre, pil kartonformen af og monter mosaikkerne i rionet. 






fredag den 16. august 2013

En lille detalje

Når jeg underviser børn i maleri, opfordrer jeg dem altid til at fortsætte deres maleri helt ud omkring kanten på lærredet. Det ser så fint ud, når billedet udstilles/hænges op uden ramme. Billederne her er fra et projekt, hvor vi arbejdede med forskellige trykteknikker (bølgepap, bobleplast, dukkefødder, legetøjsbilhjul osv.).

mandag den 12. august 2013

Isvafler

Er et ikke dejligt at tænke på, at det stadigvæk er sommer? Selvom mange nu er i fuld gang i skoler, børnehaver og på deres arbejde, regnes august med blandt sommermånederne, så den snigende fornemmelse af efterår kan vi godt gemme lidt!

Sommeren kalder på is, og for at fastholde den rare stemning af strandture, solskin og varme dage, kunne det her jo være en idé:


Sådan kan du gøre:
  • Fold et kræmmerhus i falseæskekarton og beklæd det med malertape
  • Krøl kugler i avispapir og beklæd dem med malertape
  • Mal kræmmerhuset og lad det tørre (vi brugte Galaria akrylmaling i lækre mumsefarver)
  • Mal kuglerne og lad dem tørre. 
  • Tegn vaffelmønster på kræmmerhuset med Neocolor 1 kridt
  • Lim kuglerne i isvaflen med limpisol
  • Pynt med malet syltetøj eller krymmel

Den største isvaffel, vores billedskolelever lavede havde 16 kugler! God appetit! 




fredag den 9. august 2013

Blåt og hvidt

Så er jeg tilbage igen efter en lang og dejlig sommerferie. Jeg er så priviligeret at arbejde på fuld tid med min allerstørste interesse: Kunst. Derfor har jeg (heldigvis) aldrig helt fri. For mit arbejde er min store passion og min store passion er mit arbejde. Jeg er altid på udkig efter idéer og ting, der inspirerer mig. Enten til mit eget billedarbejde eller til mine kunstprojekter med børn, unge og voksne.

Siden jeg for allerførste gang som 17-årig rejste til Grækenland med rygsæk og farveblyanter, har jeg været fascineret af farverne, lyset og duftene. De små, blåkuplede kirker i de gyldne timianduftende terasselandskaber, de skinnende hvide huse med de blå døre og vinduesskodder i landsbyerne på øerne, omgivet af et væld af blomstrende pink bourgonvilla, og det faktum, at selv træstammerne er kalket hvide... Og sådan var det også i år, da jeg tilbragte sommerferien på den lille Kyklade-ø Sifnos. Se her nogle af de fotos, jeg fik med hjem. Måske kan de også inspirere dig?





onsdag den 3. juli 2013

Flere sprællemænd


På årets sommerbilledskole i Hinnerup, lavede eleverne sprællemænd. Her kan du se nogle af de skønne figurer, som børnene lavede. Som den første opgave fik eleverne en kopi af et tegnet menneskehoved, de skulle bruge som udgangspunkt for en sprællemand. Det kom der vidt forskellige sprællemænd - og koner, sprællefeer og sprællehybridvæsener ud af. Derefter var der frit slag. Mange valgte at bruge falseæskekarton som "bund" i figurerne. Herpå blev der limet klip fra ugeblade, kopier af dyreansigter, bogstaver fra bøger, der blev tegnet og malet og lavet mønster med punsel. Mange af sprællemændene blev lamineret, selvfølgelig i flere stykker, inden de blev sat sammen med postklips. Og vi fandt endda ud af det med snorretrækket, så der blev sprællet med både arme, ben og vinger!

Se evt. min sprællemodel her: http://linefroeslev.blogspot.dk/2013/06/sprllemand.html







mandag den 1. juli 2013

Anne Juul Christophersen-parafraser



"Dead or alive?"
Lucca Lysholm Lønvig,13 år

I arbejdet med disse smukke billeder, som er malet af nogle af de elever, jeg har haft i billedskolen allerlængst, tog vi udgangspunkt i Anne Juul Christophersens kunstneriske univers. Vi så en masse af hendes billeder og talte længe om hvert enkelt. Hvilke historier de fortalte, hvilke hemmeligheder, de gemte på, hvordan de rent teknisk var lavet, hvilke farver, der var brugt osv. Og så fik eleverne til opgave at udføre et maleri som skulle indeholde skov, børn og dyr. Børnene er eleverne selv. De tog fotos med hjemmefra, eller brugte billedskolens kamera til at tage billeder, som blev projekteret op på lærrederne og siden malet.
Hvilken historier, billederne skulle rumme, var selvfølgelig op til dem selv - men der måtte gerne være en tvetydighed. Farvedogmet hed: paynes grey, process magenta, hvid, sap green (Galeria) og limegrøn (Maimeri) . 

Disse billeder, som er malet af elever på billedskolens ældstehold, måler 60x80 cm. På mellemsteholdet og yngsteholdene malede eleverne også Anne Juul Christophersen parafraser - men deres lærreder var mindre. Dem viser jeg nogle af en anden dag. Egentlig har jeg lyst til at vise hvert eneste billede, som blev malet, for de er allesammen stærke og gemmer på fine fortællinger. Men - så ville mine blogindlæg blive meget lange...

Og hold nu op, hvor har mine superseje elever på alle hold knoklet. De har arbejdet op til 8 undervisningsgange med det ene maleri. Det har på alle planer været en utroligt lærerig proces for dem - men ind imellem også hård. Men sådan er det jo med kunst. Det kan godt gøre ondt.

"She just wanted to find her friend"
Nanna Elisabeth Dinesen, 15 år

"Who´s scared?"
Mira Morsø, 15 år

"Should I be afraid?"
Lili Victoria Yang Fangel, 13 år

"She thought she was one of them"
Freja Skov Mortensen,15 år

"She had never seen a rabbit that size before"
Asta Skov Mortensen, 12 år

"They were all very hungry"
Kristine Strøm, 14 år

"The girl who cried woolf"
Maggie Mc Strømberg, 13 år