tirsdag den 8. december 2015

Endnu flere engle

I løbet af de seneste 9 dage, har jeg lavet engle med over 125 børn og voksne i Favrskov Kommune. Se her nogle af de sjove, finurlige, smukke, skæve og aldrig-set-før-engle, der er blevet lavet på mine workshops. Se her på bloggen hvordan du kan lave din egen engle: http://linefroeslev.blogspot.dk/2015/12/alverdens-engle.html




















søndag den 6. december 2015

Alverdens engle






Til alle tider og i mange, mange kulturer verden over, har "bevingede" væsener i menneskeskikkelse fascineret folk. Tænk bare på den græske sejrsgudinde, Nike, med sine løse gevandter og smukke svanevinger, den nordiske mytologis valkyrier, som samlede de døde krigere op fra slagmarken, skytsenglene og Superman, som svæver afsted med sin kappe og redder folk. Og så selvfølgelig alle biblens engle, lige fra de ærefrygtindgydende Serafer som med 3-dobbelte, øjenbeklædte vinger, vogter Guds trone, over ærkeenglen Gabriel, som bebudede Jesu fødsel for Jomfru Maria til Rafaels små, fede Puttier, som dukker op alle vegne ved juletid.  

Arbejdet med engle er oplagt at lægge ind i tværfaglige forløb mellem kristendomskundskab, dansk og billedkunst. Som optakt til projektet kan eleverne fx læse historien ”Samuels Stjerne” samt salmer og andre tekster hvor engle indgår. Der kan arbejdes med reklamer og kunstbilleder, hvor engle er en del af motivverdenen.

Dyk ned i kunsthistoriens engle-univers og lad eleverne hente inspiration til hvordan de selv kan arbejde kunstnerisk med engle. Eleverne får kendskab til egen og andre kultures billeder, kulturhistorie og religion. 

Der arbejdes med rumlige billeder (skulptur) og eksperimenteres med forskellige udtryksformer og materialer. 

Idéen er god fra 2. klasse og op. De yngre elever får brug for lidt hjælp til at montere tøjet. 

Se også mine engle hos AV Form: http://www.avformshop.dk/kataloger/billedkunst2-2015 

Materialer:
·        Bonzaitråd
·        Stanniol
·        Malertape
·        Form/Line silkemat akrylmaling
·        Poscatuscher
·        Edding 400 og 404-tuscher, sorte
·        Tyl
·        Filt
·        Karteflor
·        Limpistoler
·        Metal piberensere
·        Designpapir
·        Limstifter
·        (Sakse, pensler)


 Sådan kan du gøre:

  • Fold et ca. 65 cm. langt stykke bonzaitråd på midten og form en oval til et hoved. Sno bonzaitråden fra "halsen” og ned over ”maven". Klip et nyt stykke tråd (ca. 30 cm.) og sno det rundt om kroppen som arme. Form hænder og fødder ved at bukke tråden. 
  • Beklæd englen med sølvpapir. Form hovedet i sølvpapir. Det gøres let ved at forme en fast kugle i sølvpapir og skubbe det ind i den løkke, som udgør starten af englens hoved.
  • Giv englen "hud" af malertape. Små stykker virker bedst. Hvis du arbejder med mindre børn, er det en god idé at vise dem hvordan man river malertape af ved at bruge neglene.
  • Mal englen med Form/Line silkemat acrylmaling. Vis eleverne hvordan man blander en hudfarvet. Hud kan have mange farver. Skal den være mørk eller lys?  Der kan males "undertøj" og strømper i andre farver. Hvis I er til glimmer, kan I drysse glimmer i den våde maling, eller I kan tegne striber og prikker med Poscatusch, når malingen er helt tør. 
  • Nu skal der laves tøj. Tylskørtet er rynket med et stykke ståltråd ved at ”ri" med ståltråden i lindingen af skørtet. Klip ståltråden så lang, at du har plads til at vikle enderne nogle gange omkring maven, så skørtet kommer til at sidde fast.  Det yderste skørt i filt er lavet på samme måde.
  • Vingerne kan laves i mønstret papir, gamle landkort eller bogside. Lim papiret sammen, så vingerne klippes i et dobbelt lag papir. Så er de flotte både forfra og bagfra, og de bliver stærkere.  Vingerne gøres fast med ståltråd. Klip evt. hul til ståltråden i vingerne med en hultang.
  • Ansigtet tegnes med en tynd, sort sprittusch og kinderne farves med Poschatusch. Håret er laves af karteuld og limet på med limpistol. Glorien er formet i metalpiberenser.
Se trin for trin billeder i et tidligere indlæg her på bloggen: http://linefroeslev.blogspot.dk/2011/12/lav-en-engel.html








mandag den 26. oktober 2015

Bogstavskulpturer


I Hinnerup Billedskole arbejdede vi under temaet "Ord i øjet", og på alle hold handlede det om hvordan vi kunne få ord, bogstaver, tekst og billedkunst til at spille sammen. Idéen til temaet, havde vi fra Børn, Kunst og Billeders årlige (og helt suveræne, jeg anbefaler på det varmeste!!!) landskonference, som i 2013 havde samme tema. Se mere om Børn, Kunst og billeder her: http://www.bornkunstogbilleder.dk/

Idéen her udviklede jeg til mine ældste elever (6.-9. klasse), og de tog imod den med stort engagement. 

Opgaven hed: Skab en skulptur med udgangspunkt i et et bogstav. Det var et krav, at man skulle kunne genkende bogstavet i det færdige værk. Om værket udelukkende skulle relatere til bogstavets form eller om det også skulle relatere til bogstavet som betydningsbærende enhed, var op til den enkelte elev at afgøre. 

Eleverne valgte derefter hver et 20 cm. højt papmaché-bogstav, som de over 3-4 undervisningsgange transformerede til en skulptur. Som udgangspunkt var alle materialer og teknikker til rådighed, og jeg stod klar som kunstnerisk konsulent, sparinspartner, inspirator og praktisk gris. 

Det var så fint at følge de store elever gennem arbejdsprocessen. De arbejder så forskelligt. Nogle har med det samme en idé, som de styrer målrettet mod, mens andre er mere tøvende eller undersøgende i deres tilgang til opgaven. Enkelte kan gå helt i skitse-selvsving. Men hver især skal de have rum til at arbejde i deres eget tempo og på deres egen måde. På den måde blomstrer de.   

Nogle af skulpturerne blev meget personlige, og kom til at fortælle historier om barndom, følelsen af at være alene eller drømme. Andre var mere et udtryk for undersøgelse et bestemt formudtryk. Her kan du se nogle af de smukke og meget forskellige skulpturer, der kom ud af projektet.  


   
L: Gipsgaze, akrylmaling, bonzaitråd, malertape.


E: Akrylmaling, falseæskekarton, indfarvet akvarelpapir.


P: Staniol, gipsgaze, kraftig ståltråd, akrylmaling, brændestykke. 


C: Falseæskekarton, gipsgaze, akrylmaling, tyl.


H: Akrylmaling, Poscatusch


Q: Akrylmaling, Poscatusch, fineliner, barbiehår, stof.



fredag den 23. oktober 2015

Supernem halloween idé

Det her er en gammel, og meget velafprøvet idé, som jeg har brugt med både børnehave - og indskolingsbørn. Det er et rigtig hyggeligt lille efterårs - og halloweenprojekt, og alle kan være med. Og mon ikke det er rart med en kop varm kakao efter skovturen?

Materialer:

  • Efterårsblade i forskellige former og størrelser
  • Hvid og sort kardus. 
  • Caran d´Ache Neocolor 1
  • Flydende akvarel i smukke afrver
  • Sorte sprittuscher med rund spids, fx Penol 700  
  • Limstift
  • Billeder af ederkopper og spindelvæv
Sådan kan du gøre:

  • Tag børnene med i skoven efter smukke blade i forskellige størrelser og former. Hvilke træer kommer bladene fra? Måske møder i også både edderkopper og spindelvæv på turen? 
  • Læg et tørt blad under hvid kardus og lav et frottagemønster af bladet ved at lægge et Neocolor 1 kridt ned på siden og farve papiret, som bladet ligger under
  • Gentag til der er masser af fine bladmønstre på det hvide papir. Det er flot at bruge forskellige farver til bladene, men en god idé, at farverne ligger fx mellem rødt, orange og gult eller inden for den grønne/gule skala, så du har mulighed for at vælge akvarel i kontrastfarver
  • Mal nu det bladmønstrede papir med flydende akvarel i smukke, afstemte farver. Brug rigelig farve, så farverne flyder sammen. Det er en god idé at vælge en farveskala ud. Fx  rød/gul/orange eller grønne/gule nuancer. Altså nabofarver i farvecirklen. Så undgår du, at det hele ender med at blive brunt. Vælg akvarelfarver der skiller sig ud fra bladfarverne. Hvis du har brugt grønne farver til bladene, er det fint fx at bruge rød/gul/orange akvarel, 
  • Når akvarelmalingen er tør, kan du med sort sprittucsh tegne spindelvæv og edderkopper på papiret. Det er en god idé at vise billeder af edderkopper og spindelvæv som inspiration 
  • Ram billedet ind ved at klæbe det op på sort kardus
Tip: Idéen kan bruges i et tværfagligt samarbejde mellem fagene Natur/Teknologi og billedkunst. 

Rigtig god fornøjelse!



mandag den 19. oktober 2015

Dagdrømmehuse


I efterårsferien holdt jeg en børneworkshop, som jeg kaldte dagdrømmehuse. Børn mellem 7 og 15 år var inviteret til at lave farvestrålende huse hvor alt kunne lade sig gøre i forhold til farver, mønstre, former på vinduer osv.

Vi startede dagen med at se på alverdens arkitektoniske perler. Lige fra Taja Mahal og det Skæve Tårn i Pisa til Operahuset i Sydney og Guggemheimmuseet i Bilbao. Vi så på Gaudis bygninger og Hundertwassers universer. Og så så vi på en hel masse kunstbilleder af huse i alle afskygninger. Bl.a Heather Gallers skønne, multimønstrede - og farvede malerier af amerikanske byer.  

Og så gik børnene i gang med deres egne huse.

Jeg gav børnene mulighed for enten at arbejde med papkassepap eller MDF, som på forhånd var savet ud i husformede stykker. De børn, der valgte pap, kunne selv tegne formen på deres hus, og dermed var der lagt op til en friere opgave. Derfra var arbejdsgangen den samme.

Sådan kan du gøre: 
  • Tegn en skitse af dit hus
  • Mal muren ensfarvet til at begynde med
  • Mal taget
  • Mal detaljer som tagsten, vinduer og døre eller klip det ud i mønstret papir og lim det på
  • Overvej om der fx skal vokse planter eller bo drager ved huset. Planter kan tegnes på med Poscatusch og drager kan klippes i pap, males og limes på
  • Skal der være pynt på huset i form af udhæng, gesimser osv. Det kan fx laves i mønstret papir
  • Tegn med Poscatusch omkring vinduer og døre, skriv husnummer
  • Paphuse kan sættes sammen, hvis du har lavet mere end ét. Klip huller med en hultang og saml dem på bagsiden med farvet ståltråd

Materialer:
  • Papkassepap og/eller eller MDF
  • Hobbykniv (til store børn eller den voksne) + skæreunderlag
  • Sakse
  • Pensler
  • God, dækkende akrylmaling i dejlige farver
  • Lim, fx limstifter og limlak, der også kan bruges til at lakkere husene med til sidst
  • Limpistol
  • Papir med flotte mønstre og farver
  • Poscatuscher
  • Skitsepapir og blyanter


Mal muren ensfarvet til at begynde med


Mal taget og tegn detaljer som tagsten og mursten med Poscatusch, når malingen er tør. 
Mursten kan også klippes i papir og limes på som her


Døre og vinduer kan klippes i papir eller males på. 
Overvej om der skal pynt på huset , fx i form af gesimser i mønstret papir.  


Her huse i papkasssepap.


Hus i 9 mm. MDF, som en plante er ved at vokse frem på.


Huse i papkassepap


Huse i papkassepap


Store huse i MDF og små huse i papkassepap


Laras og Maries huse har døre eller vinduer, som kan åbnes og lukkes. 
De er lavet i papkassepap og limet på med limpistol.  

Næste gang vil vi prøve med 3-dimensionelle huse :-)

Rigtig god fornøjelse! 

tirsdag den 22. september 2015

Tyggegummikongen Bobbel



Selvfølgelig skulle vi i Hinnerup Billedskole tygge saftigt, lyserødt bobletyggegummi inden vi fandt den helt rigtige inspiration til disse billeder. 

Idéen til billederne er hugget fra Pinterest http://jennihorne.blogspot.dk/2012/02/musings-from-art-room.html (har jeg husket at anbefale Pinterest?) - og nu prøvet af med hele to hold i billedskolen. Til lige stor begejstring. 

I forløbet arbejdes med tegning, maleri og farvelære. Vi brugte kun primærfarverne + sort og hvid. 

Sådan kan du gøre:
  • Tyg bobletyggegummi og blæs STORE bobler :-)
  • Tal om ansigtets proportioner og vis hvordan man kan tegne et ansigt med hjælpelinjer. Husk hals, skuldre og ører
  • Lad eleverne tegne deres ansigt (her selvportrætter) op på et lærred med farvet tavlekridt (det kan tørres af igen med en fugtig klud, og er derfor meget smartere at skitsere med end en blyant)
  • Vis eleverne hvordan man kan blande en hudfarvet (et vidt begreb, men en det er en god idé at lægge op til, at eleverne blander deres egen hudfarve). Mørk eller lys... Gul, rød ,hvid og en lille bitte smule blå. Evt sort, hvis farven skal være meget mørk 
  • Mal hele ansigtet, halsen og ørerne
  • Mal hver en stor styroporkugle tyggegummifarvet (introducer begrebet valør, og lad eleverne blande fx hvid og rød). Kuglen kan tørre til næste undervisningsgang. Det er let at male og tørre kuglerne, hvis man sætter dem på grillspyd
  • Mal baggrund
  • Tegn og/eller mal ansigtstrækkene (en sort sprittusch er god til detaljer)
  • Mal hår og tøj
  • Når malingen er tør, trækkes konturstreger op med sort sprittusch og tyggegummiboblen limes på med limpistol. Skær først bunden af kuglen med en hobbykniv, så der er en større flade at lime på
Rigtig god fornøjelse!
 






 





onsdag den 16. september 2015

Tegn på hovedet ( I Michelangelos fodspor)






Temaet i billedskolen i denne sæson er "På hovedet/Hovedværker". Så selvfølgelig skulle mine yngste elever tegne på hovedet, præcis som Michelangelo gjorde det for 500 år siden, da han udsmykkede det Sixtinske Kapel. 

Inden eleverne kom, havde jeg sat A3-ark fast under bordene mad malertape. Vi gik i gang med undervisningen, og da vi havde 30 min. tilbage, og var blevet færdige med det vi ellers skulle nå, bad jeg elverne om at gå på jagt i lokalet efter det tegnepapir, de nu skulle arbejde på. Der blev ledt og undersøgt - og pludselig kravlede Anna ind under et bord, kiggede op og fandt papiret. Stor begejstring! Alle kravlede nu rundt på gulvet og fandt sig et ark. 

På forhånd havde jeg printet enkle tegninger af forskellige slags hatte ud, lamineret dem som små kort og lagt dem frem på et bord. Nu skulle børnene vælge en hat, lægge eller sætte sig under bordet og tegne hatten på hovedet - og derefter gå op og vælge en ny hat. De måtte selv bestemme om hattene skulle være små eller store, om de skulle tegnes oven i hinanden eller hver for sig. 

Tegnelegen var sjov, og flere af børnene var overraskede over deres egen formåen :-) En sagde: "Jeg anede ikke, at jeg kunne tegne sådan en flot kasket!" En anden ville nå at tegne så mange forskellige hatte som muligt, så han havde travlt.       

Og så fik vi jo en god snak om Michelangelo, som lå i årevis og malede på hovedet - "al fresco". Børnene var enige om, at det nu alligevel måtte have været hårdt for den gamle mester.