Når jeg arbejder med mine egne malerier, arbejder jeg næsten altid på en bund af papir, som jeg klæber op på lærredet inden jeg maler. Jeg kan godt lide de strukturer folderne og de forskellige overflader i papiret giver, samt det uforudsigelige i at der ligger forskellige farvefelter på lærredet under malingen. Jeg kan lide det rå udtryk der opstår, når fx gamle koncertplakater fra Berlin, grov kardus, fint silkepapir osv. spiller sammen med transparente lag maling. Og så sker det faktisk, at jeg bliver så glad for min "bund", at jeg næsten ikke nænner at male på den. Det var det, som satte den her idé i gang hos mig. Hvad hvis jeg prøver at male et billede uden at male? Altså bare holder mig til en lag-på-lag collage i papir. Det kastede jeg mig ud i at prøve af, og her kan du se den idé, som kom ud af det. En anden dag fortæller jeg om mine egne "collagemalerier". Idéen har jeg også delt med AV Form, og her kan du se den i deres seneste billedkunstkatalog http://issuu.com/avform/docs/101444_billedkunst_november_2015_dk
Denne idé er inspireret af
det enkle udtryk i grafisk design. Der arbejdes med skarpe, stramme linjer
brudt af cirkler og ovaler. Opgaven er et studie i farver og komposition samt en
øvelse i at forenkle et motiv, så det i en stiliseret version stadig rummer en
høj grad af genkendelighed.
Som optakt til opgaven, kan
eleverne se eksempler på Henri Matisses papirklip og helt moderne grafiske
design som fx Jane Ormes og Inaluxe. Idéen kan bruges på alle klassetrin.
Materialer:
·
Malerlærreder
med sorte svæverammer, fx 30x30 cm.
·
Silkepapir
·
Rivepapir
·
Neonfarvet
rivepapir
·
Sort
kardus
·
Evt.
gamle bøger med tekst til at klippe i
·
Limlak
·
Puncher
·
Sakse
·
Pensler
·
Fernis
med UV Filter
Sådan kan du gøre:
Vælg et motiv, som skal
forenkles. Her katte. Lad børnene klippe flere ”skitser” i papir og snak om
hvordan de enkelte forslag fungerer. At klippe sit motiv er en meget anderledes
proces end at tegne, og det er en god øvelse i at forenkle og stilisere.
Lad eleverne overveje, om
der skal arbejdes med rytme og gentagelse af enten selve motivet eller
elementer i baggrunden på deres billeder.
Når eleverne har fundet frem
til deres endelige figurer, bygges bunden i billedet op lag for lag. Start evt.
med at beklæde hele lærredet med hvidt silkepapir, og byg derefter billedet op.
Overvej om billedet skal holdes i en bestemt farveskala – fx tone-i tone med
udgangspunkt i nabofarver i farvecirklen. Arbejd med overlapninger og undersøg
hvad der sker, når silkepapir i forskellige farver ligger ind over hinanden.
Lad eleverne forholde sig
til hvordan bunden i billedet skal komponeres, så den kommer til at spille
sammen med motivet uden at ”overdøve” det. Stop op undervejs. Se på forskelle
og ligheder i de forskellige billeder og lad eleverne komme med gode råd til hinanden
om farver og komposition. Brug fagudtryk som gentagelse, rytme, linjer, åbne/lukkede
former, bevægelse, statisk, overlapning osv.
Fortsæt med at bygge billedet op
lag for lag og slut af med de helt små detaljer.
Monter billederne i sorte
svæverammer og lav en superflot udstilling.
Tip: Når billederne er tørre, er det en
god idé at give dem en slutfernis med UV filter, da silkepapiret ellers med
tiden vil falme.
God fornøjelse!