torsdag den 28. februar 2013

Paper body tattoo - en slags genbrug



Egentlig er det kunstneren Gudrun Hasle, der har inspireret mig til dette lille forløb i billedskolen. Hun er én af de unge samtidskunstnere som jeg synes er værd at holde øje med. Gudrun arbejder konceptuelt og hudløst ærligt med sin kunst. Tjek hende på http://gudrunhasle.dk/dansk/. Det er egentlig ikke fordi de ting, mine elever lavede ligner noget af det som Gudrun laver. Men tanken om at lade ord og tekster indgå som en central del af værket, som fx hos Gudrun Hasle, er en spændende og meget direkte måde at kommentere sin verden på - og det havde jeg lyst til at lade mine elever eksperimentere med. 

Jeg havde "arvet" en stor rulle med nogle farvestråelnde "actionpaint-akvareller", og fik den idé at bruge dem til menneskesilhuetter, som eleverne kunne skrive på. Akvarellerne var meget smukke i sig selv, og på denne måde, ville de få et helt nyt liv. 

Nogle af silhuetterne blev kæmpestore - tegnet i størrelsesforholdet 1:1. Andre blev bittesmå. Fælles for dem var, at eleverne fyldte figurerne ud med skrift. Ord, citater, udsagn, ordsprog, leveord osv. Nogle mere dybsindige end andre. Alle et udtryk for en tanke, en idé eller en præference. 

Figurerne er dobbelte og har altså både en forside og en bagside med tekst. De små blev lamineret og hængt op i fiskesnørre. De store blev sat op i indendørs vinduespartier (med powerstrips), hvor de kunne ses fra begge sider.   








Ingen kommentarer:

Send en kommentar