lørdag den 24. november 2018

Mmmmmm... Manifold

For et par uger siden holdt jeg familiekursus for en dejlig flok børn, forældre og bedsteforældre i Hinnerup Billedskole. De weekender er altid tophyggelige, og denne var ingen undtagelse.

Som altid havde jeg en lille håndfuld oplæg klar til weekenden, og den ene af idéerne er en teknik, som jeg for en del år siden lærte af den århusianske kunstner, Ginette Wien. Ginette har to gange holdt kursus for os ledere og undervisere i Favrskovs Billedskoler, og begge gange har indholdet været meget inspirerende. Jeg anbefaler på det varmeste :-)

Ginette er som kunstner især kendt  for sine skønne, finurlige keramikskulpturer af fabeldyr, og derud over er hun er en meget levende og dygtig underviser. Se hendes skønne hjemmeside her: http://www.ginettewien.dk/

Den teknik, hun viste os i Favrskovs Billedskoler i sin tid, har jeg gennem årene haft stor af, og her vil jeg vise jer hvad familierne på billedskolens kursus fik ud af Ginettes teknik.

Omdrejningspunktet i det her helt særlige udtryk er manifoldpapir. Manifoldpapir minder om madpapir, og bruges bla. af arkitekter, og billederne er bygget op i flere lag. Manifoldpapiret giver en ekstra dimension til udtrykket med sin "mælkede" transparens.

Tusind tak til Ginette Wien for inspirationen til disse skønne billeder!

Se her hvordan familiekursisternes billeder blev til.


Mine egne eksempler. 


Grundmalede MDF-plader.


Skitsearbejde: Finurlige figurer, hvor jeg guidede kursisterne gennem bl.a. tegning med den "modsatte" hånd. 



Kursisterne tegner fantasidyrene op på manifoldpapir med flydende tusch og grillspyd. 


Baggrundene blev bygget op i flere lag med fx mønstre af bobleplastik eller blondevoksdug, collage eller tekst.


Her er de sjove kræ klar til næste skridt...  



... Som består i at lave frottage på bagsiden af manifoldpapiret, 
altså den modsatte side af tuschtegningerne. Vi brugte oliekridt (Neocolor 1). 
Bagefter blev figurerne malet med akrylmaling 
- stadig på bagsiden og altså ovenpå frottagemønstrene.


Og så blev figurerne endelig limet op på de flotte baggrunde med limlak. 









1 kommentar: