torsdag den 10. oktober 2013

Skrigebilleder


Det her var altså rigtig sjovt. Og en lille smule skræmmende... Skrigebilleder. Eller som min søde billedskolekollega, Annitta Krogsgaard, kalder dem: Hårrejsende billeder. Egentlig har vi idéen fra Pinterest (jeg anbefaler... men pas på - det er SÅ meget en bolsjekrukke, at man pludselig har brugt meget længere tid end man havde tænkt sig...).
Nå, men indledningsvis fortalte Annitta om Edvard Munchs "Skriget". Og derefter viste hun en række andre billeder af folk der skriger. Nogle skreg af fryd, andre af glæde, overraskelse eller rædsel... Og så var der historien om Annittas mand, som skreg over vasketøjsbunken...
Jeg viste på tavlen hvordan man kan tegne et ansigt ("ægget" med krydset, der markerer øjnenes placering midt i ansigtet), og viste derefter hvordan proportionerne ændrer sig, når man bøjer nakken lidt bagover og skriger (munden fylder, næses ses lidt nedefra, og øjnene rykker højere op i ansigtet og "formes" lidt af kinderne osv.). Og så gik det løs sådan her:
  • Tegn ansigtet (uden hår!) og evt. skulderparti op med blyant på A3 akvarelpapir
  • Farv det med Caran d Àche Neocolor I. 
  • Læg dråber af flydende akvarel i "hårgrænsen"
  • Pust til akvareldråberne med et sugerør
  • Bliv ved til håret er som du vil have det. Det er flot og lærerigt at bruge forskellige farver og se hvordan de agerer, når de blander sig. 
  • Nogle af figurerne fik også hår under armene :-)

Et lille tip: Det er smart at "samle" de bittesmå portioner flydende akvarel op til børnene med et sugerør, som du stikker ned i flasken, og sætter fingeren på, så det lukker til, så du kan løfte få dråber akvarel op ad gangen. 

Rigtig god fornøjelse!






2 kommentarer:

  1. Super ide. Den vil jeg tage med mig :-) Tak for god inspiration.

    SvarSlet
  2. Selv tak, Kathrine! Børnene er vilde med at puste hår, og jeg elsker de udtryk, ansigterne rummer. God fornøjelse!

    Mange hilsner fra Line

    SvarSlet