torsdag den 25. februar 2016

Post It-monstre (John Kenn Mortensen-parafraser)


John Kenn Mortensen er en ung, dansk kunstner på vej frem. Han er lige nu aktuel med illustrationerne til en omskrivning af Hans og Grethe. John er egentlig børneTV-instruktør, men om aftenen, når han har fået fri, og hans små tvillinger er puttet, tager han sin Post It-blok og sin ultrafine sorte tusch frem og begynder at tegne monstre… Post It-monstre. 

Idéen her taler til både drenge og piger i alle aldre. Lidt uhyggelige er billederne for de allermindste, men med en god voksen i hånden, kan mødet med de grumme, og samtidig humoristiske tegninger være en frydefuld indgang til at få de lyssky skabninger slæbt frem i lyset.

I Hinnerup Billedskole var vi så heldige, at der i vores lokale kulturhus hang en udstilling af John Kenn Mortensens tegninger i februar måned. Så flere af vores hold var på tur til Uhresalen for at se de frydefuldt grufulde tegninger og gå på opdagelse i det mørke univers.

Rent tegneteknisk er det oplagt at gå på jagt efter forskellige måder at bruge stregen på i John Kenn Mortensens billeder. Og at tage en snak om skala. Hvordan viser man at noget er meget stort eller meget småt?    




Sådan kan du gøre:
  • Tag en snak om monstre. Hvad er et monster. Hvor kender vi monstrene fra? Findes de? Er de alle sammen onde?
  • Se på John Kenn Mortensens Post It-monstre. Brug evt forstørrelsesglas for at få alle detaljerne med
  • Lad eleverne på jagt efter forskellige måder at bruge stregen på i Johns Kenn Mortensens billeder. Lad dem lave små ”tegneprøver” på et ark papir, hvor de fx viser hvordan John tegner pels, græs, vand, himmel, øjne osv.
  • Tag en snak om skala og størrelsesforhold. Hvordan viser man, at noget er stort mens andet er småt i en tegning? Hvordan kan fx vi se størrelsen på Johns monstre?
  • Derefter tegner eleverne deres egne Post-it-monstre på Post It´s

Materialer:
Billeder af John Kenn Mortensens værker, Fx hans postkort eller bøger, som fx kan købes her: https://www.saxo.com/dk/post-it-monstre_john-kenn-mortensen_indbundet_9788792246462
Tegnepapir
Post It-notes i forskellige størrelser
Blyanter og fine, sorte permanenttuscher

Tip: Der findes Post It-notes i maxi størrelse: 30x30 cm. Jeg fandt dem hos min lokale Bøger og Papir. 

Jeg håber I får en hårrejsende billedkunsttime!  

søndag den 21. februar 2016

Barbara Kobylinska-parafraser


Jeg faldt tilfældigt over den polskfødte kunstner Barbara Kobylinskas farverige fugleskulpturer på Pinterest, og blev helt betaget af både former, farver og brugen af mønstre. På bloggen her http://www.smallhandsbigart.com/barbara-kobylinksa-inspired-sculptures/kan du se hvordan mindre børn har arbejdet med parafraser over hendes værker. Jeg fik lyst til at brygge lidt videre på idéen og undersøgte hvad tape og gipsgaze kunne i forhold til papmaché. Og det kom der disse fugle ud af .

I dette forløb arbejder eleverne med parafraser over kunstnerens farvestrålende værker. Ved at tage udgangspunkt i gamle plasticflasker – eller dunke, tænkes et genbrugsaspekt ind i idéen. Eleverne lærer at forholde sig til en given form, som de – ved at sammenføje forskellige materialer – bygger videre på. 

Vis eleverne billeder af Barbara Kobylinskas værker og snak om hvad der er særligt ved dem (langstrakte former, fantasier og abstraktioner over fugle, rene, klare farver, bestemte farvekombinationer, mønstre i flere lag osv.). 

Det er en god idé at lade eleverne tegne skitser forud for skulpturarbejdet. Skitserne kan tegnes op på papir i aflangt format og farvelægges med flydende akvarel. Det bliver små kunstværker i sig selv.
Lad børnene bruge skitserne til at overveje hvordan deres egne lange fugleskulpturer skal se ud. Hænger de med næbbet eller strækker de sig mod himlen? Hvilke farver og mønstre vil de bruge? 

Alle skulpturerne er lavet over genbrugsplastikflasker, og alt efter hvilken aldersgruppe du arbejder med, og hvor meget tid I har, kan du vælge at bruge enten malertape, papmaché eller gipsgaze til skulpturerne.

Sådan kan du gøre:


Fyld lidt småsten eller anden "ballast" i en plastikflaske og byg videre på den med staniol. Hold evt. staniolen fast med malertape. Byg ”mave”, ”gumpe”, hals og hoved.




Når flasken har fået fugleform kan du vælge én af følgende tre teknikker:
Beklæd figuren mad malertape (den hurtige løsning)
Beklæd figuren med papmaché (den klassiske løsning)
Beklæd figuren med gipsgaze (den lækre løsning J)
Hvis du beklæder med papmaché eller gipsgaze kan du lave sjove detaljer på figuren med fx små, halve styroporkugler eller pap inden du beklæder den.


Når figuren er tør, males den med god akrylmaling. Det er en god idé at arbejde i flere lag, så farverne ligger fint og ikke løber sammen. Den helt tørre figur kan dekoreres yderligere med sprit – eller Poscatuscher.

Materialer:
  • Plastikflasker eller dunke
  • Staniol
  • Malertape
  • Evt. papmaché eller gipsgaze
  • Evt. små styroporkugler skåret i halve
  • Papkassepap til fx næb og kamme
  • God akrylmaling
  • Sorte permanenttuscher
  • Poschatuscher
  • Evt. lak til slutfernis, hvis figuren skal være blank (limlak kan bruges)
Rigtig god fornøjelse!

torsdag den 7. januar 2016

Grafiske collager



Når jeg arbejder med mine egne malerier, arbejder jeg næsten altid på en bund af papir, som jeg klæber op på lærredet inden jeg maler. Jeg kan godt lide de strukturer folderne og de forskellige overflader i papiret giver, samt det uforudsigelige i at der ligger forskellige farvefelter på lærredet under malingen. Jeg kan lide det rå udtryk der opstår, når fx gamle koncertplakater fra Berlin, grov kardus, fint silkepapir osv. spiller sammen med transparente lag maling. Og så sker det faktisk, at jeg bliver så glad for min "bund", at jeg næsten ikke nænner at male på den. Det var det, som satte den her idé i gang hos mig. Hvad hvis jeg prøver at male et billede uden at male? Altså bare holder mig til en lag-på-lag collage i papir. Det kastede jeg mig ud i at prøve af, og her kan du se den idé, som kom ud af det. En anden dag fortæller jeg om mine egne "collagemalerier". Idéen har jeg også delt med AV Form, og her kan du se den i deres seneste billedkunstkatalog http://issuu.com/avform/docs/101444_billedkunst_november_2015_dk  

Denne idé er inspireret af det enkle udtryk i grafisk design. Der arbejdes med skarpe, stramme linjer brudt af cirkler og ovaler. Opgaven er et studie i farver og komposition samt en øvelse i at forenkle et motiv, så det i en stiliseret version stadig rummer en høj grad af genkendelighed.   
Som optakt til opgaven, kan eleverne se eksempler på Henri Matisses papirklip og helt moderne grafiske design som fx Jane Ormes og Inaluxe. Idéen kan bruges på alle klassetrin.

Materialer:
·        Malerlærreder med sorte svæverammer, fx 30x30 cm.
·        Silkepapir 
·        Rivepapir
·        Neonfarvet rivepapir
·        Sort kardus
·        Evt. gamle bøger med tekst til at klippe i
·        Limlak
·        Puncher
·        Sakse
·        Pensler
·        Fernis med UV Filter

Sådan kan du gøre:
Vælg et motiv, som skal forenkles. Her katte. Lad børnene klippe flere ”skitser” i papir og snak om hvordan de enkelte forslag fungerer. At klippe sit motiv er en meget anderledes proces end at tegne, og det er en god øvelse i at forenkle og stilisere.  
Lad eleverne overveje, om der skal arbejdes med rytme og gentagelse af enten selve motivet eller elementer i baggrunden på deres billeder.

Når eleverne har fundet frem til deres endelige figurer, bygges bunden i billedet op lag for lag. Start evt. med at beklæde hele lærredet med hvidt silkepapir, og byg derefter billedet op. Overvej om billedet skal holdes i en bestemt farveskala – fx tone-i tone med udgangspunkt i nabofarver i farvecirklen. Arbejd med overlapninger og undersøg hvad der sker, når silkepapir i forskellige farver ligger ind over hinanden.


Lad eleverne forholde sig til hvordan bunden i billedet skal komponeres, så den kommer til at spille sammen med motivet uden at ”overdøve” det. Stop op undervejs. Se på forskelle og ligheder i de forskellige billeder og lad eleverne komme med gode råd til hinanden om farver og komposition. Brug fagudtryk som gentagelse, rytme, linjer, åbne/lukkede former, bevægelse, statisk, overlapning osv. 


Fortsæt med at bygge billedet op lag for lag og slut af med de helt små detaljer.
Monter billederne i sorte svæverammer og lav en superflot udstilling.



Tip: Når billederne er tørre, er det en god idé at give dem en slutfernis med UV filter, da silkepapiret ellers med tiden vil falme.

God fornøjelse!

tirsdag den 8. december 2015

Endnu flere engle

I løbet af de seneste 9 dage, har jeg lavet engle med over 125 børn og voksne i Favrskov Kommune. Se her nogle af de sjove, finurlige, smukke, skæve og aldrig-set-før-engle, der er blevet lavet på mine workshops. Se her på bloggen hvordan du kan lave din egen engle: http://linefroeslev.blogspot.dk/2015/12/alverdens-engle.html




















søndag den 6. december 2015

Alverdens engle






Til alle tider og i mange, mange kulturer verden over, har "bevingede" væsener i menneskeskikkelse fascineret folk. Tænk bare på den græske sejrsgudinde, Nike, med sine løse gevandter og smukke svanevinger, den nordiske mytologis valkyrier, som samlede de døde krigere op fra slagmarken, skytsenglene og Superman, som svæver afsted med sin kappe og redder folk. Og så selvfølgelig alle biblens engle, lige fra de ærefrygtindgydende Serafer som med 3-dobbelte, øjenbeklædte vinger, vogter Guds trone, over ærkeenglen Gabriel, som bebudede Jesu fødsel for Jomfru Maria til Rafaels små, fede Puttier, som dukker op alle vegne ved juletid.  

Arbejdet med engle er oplagt at lægge ind i tværfaglige forløb mellem kristendomskundskab, dansk og billedkunst. Som optakt til projektet kan eleverne fx læse historien ”Samuels Stjerne” samt salmer og andre tekster hvor engle indgår. Der kan arbejdes med reklamer og kunstbilleder, hvor engle er en del af motivverdenen.

Dyk ned i kunsthistoriens engle-univers og lad eleverne hente inspiration til hvordan de selv kan arbejde kunstnerisk med engle. Eleverne får kendskab til egen og andre kultures billeder, kulturhistorie og religion. 

Der arbejdes med rumlige billeder (skulptur) og eksperimenteres med forskellige udtryksformer og materialer. 

Idéen er god fra 2. klasse og op. De yngre elever får brug for lidt hjælp til at montere tøjet. 

Se også mine engle hos AV Form: http://www.avformshop.dk/kataloger/billedkunst2-2015 

Materialer:
·        Bonzaitråd
·        Stanniol
·        Malertape
·        Form/Line silkemat akrylmaling
·        Poscatuscher
·        Edding 400 og 404-tuscher, sorte
·        Tyl
·        Filt
·        Karteflor
·        Limpistoler
·        Metal piberensere
·        Designpapir
·        Limstifter
·        (Sakse, pensler)


 Sådan kan du gøre:

  • Fold et ca. 65 cm. langt stykke bonzaitråd på midten og form en oval til et hoved. Sno bonzaitråden fra "halsen” og ned over ”maven". Klip et nyt stykke tråd (ca. 30 cm.) og sno det rundt om kroppen som arme. Form hænder og fødder ved at bukke tråden. 
  • Beklæd englen med sølvpapir. Form hovedet i sølvpapir. Det gøres let ved at forme en fast kugle i sølvpapir og skubbe det ind i den løkke, som udgør starten af englens hoved.
  • Giv englen "hud" af malertape. Små stykker virker bedst. Hvis du arbejder med mindre børn, er det en god idé at vise dem hvordan man river malertape af ved at bruge neglene.
  • Mal englen med Form/Line silkemat acrylmaling. Vis eleverne hvordan man blander en hudfarvet. Hud kan have mange farver. Skal den være mørk eller lys?  Der kan males "undertøj" og strømper i andre farver. Hvis I er til glimmer, kan I drysse glimmer i den våde maling, eller I kan tegne striber og prikker med Poscatusch, når malingen er helt tør. 
  • Nu skal der laves tøj. Tylskørtet er rynket med et stykke ståltråd ved at ”ri" med ståltråden i lindingen af skørtet. Klip ståltråden så lang, at du har plads til at vikle enderne nogle gange omkring maven, så skørtet kommer til at sidde fast.  Det yderste skørt i filt er lavet på samme måde.
  • Vingerne kan laves i mønstret papir, gamle landkort eller bogside. Lim papiret sammen, så vingerne klippes i et dobbelt lag papir. Så er de flotte både forfra og bagfra, og de bliver stærkere.  Vingerne gøres fast med ståltråd. Klip evt. hul til ståltråden i vingerne med en hultang.
  • Ansigtet tegnes med en tynd, sort sprittusch og kinderne farves med Poschatusch. Håret er laves af karteuld og limet på med limpistol. Glorien er formet i metalpiberenser.
Se trin for trin billeder i et tidligere indlæg her på bloggen: http://linefroeslev.blogspot.dk/2011/12/lav-en-engel.html








mandag den 26. oktober 2015

Bogstavskulpturer


I Hinnerup Billedskole arbejdede vi under temaet "Ord i øjet", og på alle hold handlede det om hvordan vi kunne få ord, bogstaver, tekst og billedkunst til at spille sammen. Idéen til temaet, havde vi fra Børn, Kunst og Billeders årlige (og helt suveræne, jeg anbefaler på det varmeste!!!) landskonference, som i 2013 havde samme tema. Se mere om Børn, Kunst og billeder her: http://www.bornkunstogbilleder.dk/

Idéen her udviklede jeg til mine ældste elever (6.-9. klasse), og de tog imod den med stort engagement. 

Opgaven hed: Skab en skulptur med udgangspunkt i et et bogstav. Det var et krav, at man skulle kunne genkende bogstavet i det færdige værk. Om værket udelukkende skulle relatere til bogstavets form eller om det også skulle relatere til bogstavet som betydningsbærende enhed, var op til den enkelte elev at afgøre. 

Eleverne valgte derefter hver et 20 cm. højt papmaché-bogstav, som de over 3-4 undervisningsgange transformerede til en skulptur. Som udgangspunkt var alle materialer og teknikker til rådighed, og jeg stod klar som kunstnerisk konsulent, sparinspartner, inspirator og praktisk gris. 

Det var så fint at følge de store elever gennem arbejdsprocessen. De arbejder så forskelligt. Nogle har med det samme en idé, som de styrer målrettet mod, mens andre er mere tøvende eller undersøgende i deres tilgang til opgaven. Enkelte kan gå helt i skitse-selvsving. Men hver især skal de have rum til at arbejde i deres eget tempo og på deres egen måde. På den måde blomstrer de.   

Nogle af skulpturerne blev meget personlige, og kom til at fortælle historier om barndom, følelsen af at være alene eller drømme. Andre var mere et udtryk for undersøgelse et bestemt formudtryk. Her kan du se nogle af de smukke og meget forskellige skulpturer, der kom ud af projektet.  


   
L: Gipsgaze, akrylmaling, bonzaitråd, malertape.


E: Akrylmaling, falseæskekarton, indfarvet akvarelpapir.


P: Staniol, gipsgaze, kraftig ståltråd, akrylmaling, brændestykke. 


C: Falseæskekarton, gipsgaze, akrylmaling, tyl.


H: Akrylmaling, Poscatusch


Q: Akrylmaling, Poscatusch, fineliner, barbiehår, stof.



fredag den 23. oktober 2015

Supernem halloween idé

Det her er en gammel, og meget velafprøvet idé, som jeg har brugt med både børnehave - og indskolingsbørn. Det er et rigtig hyggeligt lille efterårs - og halloweenprojekt, og alle kan være med. Og mon ikke det er rart med en kop varm kakao efter skovturen?

Materialer:

  • Efterårsblade i forskellige former og størrelser
  • Hvid og sort kardus. 
  • Caran d´Ache Neocolor 1
  • Flydende akvarel i smukke afrver
  • Sorte sprittuscher med rund spids, fx Penol 700  
  • Limstift
  • Billeder af ederkopper og spindelvæv
Sådan kan du gøre:

  • Tag børnene med i skoven efter smukke blade i forskellige størrelser og former. Hvilke træer kommer bladene fra? Måske møder i også både edderkopper og spindelvæv på turen? 
  • Læg et tørt blad under hvid kardus og lav et frottagemønster af bladet ved at lægge et Neocolor 1 kridt ned på siden og farve papiret, som bladet ligger under
  • Gentag til der er masser af fine bladmønstre på det hvide papir. Det er flot at bruge forskellige farver til bladene, men en god idé, at farverne ligger fx mellem rødt, orange og gult eller inden for den grønne/gule skala, så du har mulighed for at vælge akvarel i kontrastfarver
  • Mal nu det bladmønstrede papir med flydende akvarel i smukke, afstemte farver. Brug rigelig farve, så farverne flyder sammen. Det er en god idé at vælge en farveskala ud. Fx  rød/gul/orange eller grønne/gule nuancer. Altså nabofarver i farvecirklen. Så undgår du, at det hele ender med at blive brunt. Vælg akvarelfarver der skiller sig ud fra bladfarverne. Hvis du har brugt grønne farver til bladene, er det fint fx at bruge rød/gul/orange akvarel, 
  • Når akvarelmalingen er tør, kan du med sort sprittucsh tegne spindelvæv og edderkopper på papiret. Det er en god idé at vise billeder af edderkopper og spindelvæv som inspiration 
  • Ram billedet ind ved at klæbe det op på sort kardus
Tip: Idéen kan bruges i et tværfagligt samarbejde mellem fagene Natur/Teknologi og billedkunst. 

Rigtig god fornøjelse!