Beskrivelse af idéen:
Pop-art virker hver gang. Den umiddelbare fascination af
genkendelige motiver, de klare farver og den lettilgængelige og høje
”lækkerhedsfaktor” taler til de fleste børn og unge. Andy Warhol skabte med
sine silketryk af skuespillere, statsoverhoveder og andre berømtheder, en serie
ikoniske portrætter, som gennem en periode på over 50 år har inspireret
generationer af billedmagere. I dette forløb tager vi udgangspunkt i et
Andy-Warhol pop art-udtryk og arbejder med parafraser over den østjyske
billedkunstner Allan Stochholms humoristiske billedserie ”Hovedretter”.
For Hinnerup Billedskole har kunstneren Allan Stochholm en
helt særlig betydning, da han bor og arbejder i Hinnerup og en gang om året,
med sin kunstnergruppe, Primus, udstiller i vores lokale kulturhus, hvor også
billedskolen udstiller efter hver sæson.
Det er oplagt og meget relevant at inddrage lokale kunstnere
i billedkunsttimerne. Det giver en større forståelse for det lokale kulturliv
og hvis der oven i købet kan etableres en kontakt til den pågældende kunstner,
og vedkommende kan inddrages i den åbne skole, får forløbet en helt ny
dimension.
I dette forløb arbejder eleverne med digitale billeder,
tegning og enkel collage. Der hentes inspiration i kulturens billeder. Idéen
kan bruges på alle klassetrin.
Sådan kan du gøre:
- Se på Andy Warhols pop art-portrætter og Allan Stochholms billedserie ”Hovedværker”. Se eksempel på Allans malerier her: https://issuu.com/avform/docs/101445_billedkunst_november_2015_no
- Lad eleverne tage digitale fotos af hinanden, mens de forestiller sig, at der står en ret på deres hoved. Hvordan ønsker den enkelte elev at ansigtsudtrykket skal understrege stemningen i billedet? Er det en livret, der skal stå på hovedet – eller er det det den mest ulækre ret, eleven kan forestille sig?
- Lad eleverne beskære deres fotos digitalt og bearbejde dem, så de fremstår i sort/hvid med stor kontrast. Print billederne ud og farvelæg dem med tusch
- Lad eleverne tegne, fx deres yndlings – eller ”hade”-retter på hvidt tegnepapir. Tegn op med blyant og farvelæg med tusch. Træk evt. konturstreger op med sort tusch.
- Bunden i billedet laves ved at lime en komposition af papircirkler i forskellige farver og størrelser på et stykke rivepapir som er lidt mindre end et A4 ark. Brug evt. en puncher til at standse cirkler ud med eller lad eleverne klippe dem i hånden.
- Klip portrættet og maden ud, så du lader en lille farvet kant blive rundt om motiverne, og lim dem op på baggrunden. Monter billedet på sort kardus eller rivepapir, så det får en ramme.
Tip: Idéen kan også bruges til fx ”drømmebilleder”, hvor
eleverne arbejder med hvad de drømmer om eller ønsker sig.
Materialer: Sort/hvide portrætter af eleverne, printet ud på almindeligt
printerpapir, farvede tuscher, sorte sprittuscher, fx Edding 400, rivepapir,
sort kardus, limstifter, sakse + punchere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar