Sider

tirsdag den 29. marts 2016

Hovedretter




Beskrivelse af idéen:
Pop-art virker hver gang. Den umiddelbare fascination af genkendelige motiver, de klare farver og den lettilgængelige og høje ”lækkerhedsfaktor” taler til de fleste børn og unge. Andy Warhol skabte med sine silketryk af skuespillere, statsoverhoveder og andre berømtheder, en serie ikoniske portrætter, som gennem en periode på over 50 år har inspireret generationer af billedmagere. I dette forløb tager vi udgangspunkt i et Andy-Warhol pop art-udtryk og arbejder med parafraser over den østjyske billedkunstner Allan Stochholms humoristiske billedserie ”Hovedretter”. 
For Hinnerup Billedskole har kunstneren Allan Stochholm en helt særlig betydning, da han bor og arbejder i Hinnerup og en gang om året, med sin kunstnergruppe, Primus, udstiller i vores lokale kulturhus, hvor også billedskolen udstiller efter hver sæson.
Det er oplagt og meget relevant at inddrage lokale kunstnere i billedkunsttimerne. Det giver en større forståelse for det lokale kulturliv og hvis der oven i købet kan etableres en kontakt til den pågældende kunstner, og vedkommende kan inddrages i den åbne skole, får forløbet en helt ny dimension. 
I dette forløb arbejder eleverne med digitale billeder, tegning og enkel collage. Der hentes inspiration i kulturens billeder. Idéen kan bruges på alle klassetrin.


Sådan kan du gøre:

  • Lad eleverne tage digitale fotos af hinanden, mens de forestiller sig, at der står en ret på deres hoved. Hvordan ønsker den enkelte elev at ansigtsudtrykket skal understrege stemningen i billedet? Er det en livret, der skal stå på hovedet – eller er det det den mest ulækre ret, eleven kan forestille sig?
  • Lad eleverne beskære deres fotos digitalt og bearbejde dem, så de fremstår i sort/hvid med stor kontrast. Print billederne ud og farvelæg dem med tusch
  • Lad eleverne tegne, fx deres yndlings – eller ”hade”-retter på hvidt tegnepapir. Tegn op med blyant og farvelæg med tusch. Træk evt. konturstreger op med sort tusch.
  • Bunden i billedet laves ved at lime en komposition af papircirkler i forskellige farver og størrelser på et stykke rivepapir som er lidt mindre end et A4 ark. Brug evt. en puncher til at standse cirkler ud med eller lad eleverne klippe dem i hånden.
  • Klip portrættet og maden ud, så du lader en lille farvet kant blive rundt om motiverne, og lim dem op på baggrunden. Monter billedet på sort kardus eller rivepapir, så det får en ramme. 


Tip: Idéen kan også bruges til fx ”drømmebilleder”, hvor eleverne arbejder med hvad de drømmer om eller ønsker sig.    

Materialer: Sort/hvide portrætter af eleverne, printet ud på almindeligt printerpapir, farvede tuscher, sorte sprittuscher, fx Edding 400, rivepapir, sort kardus, limstifter, sakse + punchere.