søndag den 2. juni 2013

Børnehavebørn maler børnehavebørn


I denne uge har jeg været på besøg i Børnehaven Søvang i Stilling, hvor jeg sammen med de 3, 4  og 5 - årige børn har lavet den skønneste udsmykning til et stort, nyt plankeværk på legepladsen. Børnehaven ønskede et forløb, som fokuserede på deres indsatsområde omkring inklusion og børnenes sociale liv. Og de her dejlige figurer viser da, at der er plads til alle!

Børnenes tegninger danner udgangspunkt for de her herlige, livsbekræftende figurer, som er større end børnene selv.

Jeg havde børnene i små grupper, og hvert eneste barn tegnede mindst én tegning af et barn. Forinden snakkede vi om humør og ansigtsudtryk, proportioner, kropssprog, forskellighed osv. Da alle tegninger var i hus, tegnede jeg én figur sammen fra hver gruppe. Brugte hovedet fra det ene barns tegning, kroppen fra en anden, øjnene fra en tredje osv. På den måde blev hele gruppen repræsenteret i én og samme  figur, og alle følte et tilhørsforhold til den figur, som vi nu i fællesskab projekterede op på grundmalet vandfast krydsfinér og tegnede op med sort sprittusch.

Derefter malede børnene figurerne under min vejledning. Først et lille kursus i hvordan man bruger en pensel - stor lydhørhed. Det handler om at skabe den rette stemning af at der her er vigtigt. Et lag maling af gangen i farver, som jeg på forhånd havde valgt ud, men som børnene selv valgte ud fra og satte sammen som de ønskede. Prikker og striber blev lavet dagen efter, at bunden var malet, og øjne og munde malede jeg op, ligesom jeg tegnede alle børnenes konturstreger op igen med sort sprittusch, da malingen var helt tør. Figurerne er savet ud med en stiksav, og kanterne er slebet og malet. Endelig skal de have mindst to lag klar skibslak (FORBUDT FOR BØRN!!!) inden de kan monteres udenfor på plankeværket og holde i mange år.    

Jeg har flere gange lavet fantasidyr med børnehavebørn på samme måde. Det er heller ikke kedeligt :-) Dem viser jeg en anden dag. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar