tirsdag den 4. december 2012

Englebilleder med børnehavebørn

I november lavede en lille flok børnehavebørn på 4 og 5 år de her smukke engle. Jeg havde på forhånd spændt børnenes akvarelpapir op på bordet med malertape. Så ligger papiret godt mens børnene arbejder, og når man forsigtigt piller det af igen, har billedet en fin, hvid ramme. Da børnene kom ind til mig, snakkede vi lidt om engle: Hvordan kan man se, at det er en engel?  Vinger, glorie, lang kjole... Hvad vidste børnene om engle - og var der nogle af dem, som havde set en engel?
Og så viste jeg børnene hvordan man kan tegne en engel. Jeg gør altid meget ud af, at det kan gøres på mange forskellige måder - at der ikke kun findes én rigtig måde. Så gemte jeg min egen tegning væk, og børnene tegnede deres engle. Først fandt vi sammen det sted på papiret, hvor det var smart at tegne hovedet for at få plads til både glorie og den lange kjole. Så tegnede børnene deres engle - del for del. De tegnede med sort sprittusch (Penol 700 er god).
Næste skridt var at tegne stjerner på himlem og striber/møsntre på englenes kjoler. Vi brugte Mungyos fede oliekridt. Det er det rene trylleri for børnene, at det, de tegner med kridtet kommer frem igen, når de efterfølgende maler med flydende akvarel henover det. (Fedtet i kridtene skyer vandet).
Bagefter farvede børnene englene med flydende akvarel. Først ansigter, hænder og glorier. Så kjoler, vinger og baggrunde. Når jeg arbejder med børnehavebørn, blander jeg oftest en farveskala, som ligger mellem to primærfarver (her blå og rød), for uanset hvordan de leger med farverne og eksperimenterer, vil farverne i maleriet blive ved med at være klare og rene, og børnenes oplevelse bliver god. Her fik børnene en dejlig kunstnerisk oplevelse, og de små var pavestolte af deres fine engle.








3 kommentarer:

  1. ... Og børnene havde en fest med at lave dem. Det er så stort at se deres ansigter, så de selv bliver helt overraskede over hvad de kan.

    SvarSlet
  2. Sikke nogen helt fantastiske engle. Nogen gange kan man blive forundret over, hvad små børn kan præstere med den rette vejledning.

    Kh

    Ulla

    SvarSlet